Smidig kikärtsgryta för småpengar

Kikärtor är väldigt användbart, speciellt om man är vegetarian eller en experimenterande köttätare (jag har hört att det finns sådana ^^). Inte nog med att de är goda som de är och att de är kolossalt nyttiga (fullproppade med vitaminer och proteiner!), de kan användas på en hel drös med olika sätt – kalla i sallader, mosade som biffar, friterade som i falafel eller varför inte i en varm och frestande gryta? De kostar inte överdrivet mycket pengar (som man ibland kan tycka att tofu eller quornfärs kan göra, i alla fall när slutet av månaden nalkas) och de håller i evigheter. Det billigaste alternativet är att köpa en påse med torkade kikärtor och koka dem själv allt eftersom. Dock är jag aningen lat av mig så oftast blir det ändå den konserverade varianten, som kostar något mer men ändå går att få tag i för runt 5 kronor burken (hej Willys!).

Tillsammans med tomatbaserade produkter och vilka grönsaker som helst blir de nästan lite av en smaksensation och jag tänkte dela med mig av ett recept jag använt mig av ett flertal gånger just för att det kombinerar dessa ingredienser med kort tillagningstid och massa smak! Om jag inte missminner mig kommer originalreceptet ifrån tasteline.se, som har massor av inspiration, men det visste ni nog redan ;) Jag har dock gjort ett par små ändringar allt eftersom, så jag länkar inte dit utan skriver mitt här:

***

Smidig kikärtsgryta

Ingredienser (4 portioner)

1 burk (eller ca 400g) kikärtor
1 paket (eller ca 500g) passerade tomater
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 grönsaksbuljongtärning eller 1 msk koncentrerad grönsaksfond
ca 1/2 dl ketchup
1 msk balsamico
1 msk vitvinsvinäger
salt och peppar

ca 10 champinjoner
1/2 aubergine
1/2 zucchini
olivolja till stekning

ev:
couscous för fyra (se paketet)

Börja med att göra själva basen till grytan. Hacka löken och vitlöken och stek i en stor kastrull i någon minut tills de blivit mjuka. Häll sedan i resten av ingredienserna: kikärtor, passerade tomater, grönsakstärning eller fond, ketchup (om du inte har eller inte vill använda ketchup kan du gärna ta en rejäl nypa socker, det är gott med lite sötma!), balsamico och vinäger. Låt småkoka ihop sig ett tag, minst 15 minuter men längre gör ingenting.

Om du som jag vill ha couscous till; koka upp vatten i en gryta (jag brukar alltid ta ungefär 1 dl vatten mer än det står på beskrivningen för att det inte ska bli för torrt), dra ifrån plattan, lägg i couscous och sätt på locket. Låt stå i kanske 10 minuter, fluffa till det med en gaffel och häll i lite olivolja om du vill.

Under tiden kan du skiva eller skära grönsakerna i lagom bitar. Jag har valt aubergine, zucchini och champinjoner eftersom just de tre är billiga just nu, men egentligen kan man välja vilka som helst. Ta de du tycker om! Stek dem i omgångar i olivolja i en stekpanna så de får fin färg.

När du känner att grytan kokat klart kan du hälla i grönsakerna i den och röra om så alla täcks. Servera med lite timjan på toppen, och om du vill lite matlagningsyoghurt för att bryta av.

Smaklig måltid!

Kommentera

