Ugnspannkaka de luxe för två

Ibland blir jag irriterad på att det är så svårt att laga mat till en eller två personer. Jag, som lever ensam i mitt hushåll, behöver inte alltid koka en gryta för fyra, eller göra en lasagne för sex personer (jag vågade inte skriva för sex. Kan bli så misstolkat.). Matlådorna räcker till slut inte till, och frysen blir packad med måltider som sedan måste ätas upp – vilket sorgligt nog för mig betyder att jag inte heller kan laga mat i några dagar tills lådorna börjar komma ner i normalmängd. (i-landsproblem? Helt klart!)

Vissa saker går förstås. Som att koka bulgur och göra en god sallad. Eller ta fram äggen och göra en omelett. Kanske att steka quornfiléer och fixa ett par potatisar till det. Sådant där som går att räkna på ni vet. Men ska man göra quornfärssås – då måste man öppna en burk krossade tomater. Som räcker till fyra. Samma sak med bönor, eller kokosmjölk, eller vad som helst som är konserverat egentligen. Att bara använda halva burken och spara halva fungerar inte heller – jag vet med mig från start att resten av burkens innehåll  kommer stå i kylen tills det börjar växa ludd ovanpå.

Pasta kokar jag alltid för mycket av, och sparar jag det som blir över till dagen därpå blir det en pastagratäng – som räcker till fyra. Evigt dilemma det där!

Idag var en sådan dag då jag visste med mig att jag bara kommer äta EN portion. Imorgon är det lunch ute som gäller, och sedan vill jag ju laga NY mat igen, inte ta fram en låda ur kylen.

Dessutom var jag sugen på ugnspannkaka. Att frysa ugnspannkaka kanske går, men det låter inte så aptitligt. Hur gör man en ugnspannakaka i mindre format?

Jo, med mindre form och halvt recept. Inte så svårt egentligen, det kräver bara lite mer tankearbete ;)

För att göra det hela lite festligare (ugnspannkaka är ju alltid god med bara sylt till också men jag är inte alltid sugen på det klassiska) serverade jag min toppad med fetaost och päron. Över det, ljuvlig balsamicosirap, och så var det bara att njuta till hundra procent!

***

Vad jag gjorde med den andra portionen? Hundar måste ju också få njuta ibland…

***

ugnspannkaka de luxe för två

ingredienser:

1 1/4 dl vetemjöl (jo, jag använde BARA vetemjöl den här gången! Det går att byta ut lite mot graham)
en nypa salt
3 dl filmjölk (eller vanlig mjölk)
2 ägg (gärna ekologiska)

topping

1 päron
50-100 gram fetaost
balsamicosirap (finns att köpa i närmaste mataffär, willys har en prisvärd variant)

***

Vispa ihop mjölet och saltet med hälften av filmjölken (helt ärligt så använde jag filmjölk för att jag hade sådan som höll på att bli för gammal. Men det blev jättebra!) tills smeten är klumpfri.

Fortsätt med resten av filmjölken och äggen.

Häll den släta smeten i en smord ugnsform (runt 20×30 cm), eller täck bottnen med ett bakplåtspapper.

Grädda i ugnen i runt 25 minuter. Om den höjer sig mycket kan du pricka håll på den med en gaffel (utan att bränna dig såklart!).

Tag ut och låt svalna en liten stund innan du lägger upp den på tallrik.

När ugnspannkakan svalnar – Skala och skär päronet i bitar. skär även fetaosten i bitar.

Dekorera ugnspannkakan, ringla över lite (eller mycket) balsamicosirap, ta kort på skapelsen och hugg in!

Kommentera

