Cheesecake bars med dulce de leche


Ett seminarium väntade mig idag under eftermiddagen. I grupper skulle vi diskutera artiklar som delats upp sinsemellan och svara på ett antal bestämda frågor om dem tillsammans. Hur förberedd kände då jag mig när jag plockade ihop dagens skolmaterial? Jo, ungefär så här såg det ut:

Valt artikel? CHECK

Hittat artikel? CHECK

Läst artikel? ….

Bakat fjäskkaka? CHECK!

Kakan gick i alla fall hem och seminariet bra, vilket är en lättnad såhär i efterhand. Och den där kakan tänkte jag nu dela med mig av receptet på, om ni någon gång kanske känner er lite sugna på något cheesecakeliknande, mäktigt och sött smaksatt med ett lager krämig dulce de leche.

Ja, just dulce de leche har börjat användas mer och mer här hemma, och det med rätta, vilken fantastisk smak det har! En kusin till kola- och karamellsåser skulle man nog kunna säga, och passar till nästan alla desserter; från glass till tårta, och helt klart i muffins och kakor! Jag är helt såld på denna goda, krämiga ingrediens och när jag hittade ett recept som kombinerade smaken med cheese cakens underbara, fluffiga inre och botten, och dessutom balanserade sötman med mörk choklad var jag inte sen att prova! Hur motstår man ett sådant vinnande koncept?

***

Dulce de leche är dessutom förhållandevis lätt att göra för oss som inte har turen att hitta den färdig på hyllan i affären (åk mot syd- och nordamerika så finns de att få tag i med lätthet). Det tar lite tid att få den klar men minimalt med jobb krävs, bara lite pass och lite påfyllnad av vatten. Jag har redan skrivit en utförlig guide om hur man gör här innan men då det var ett tag sedan och bilderna fortfarande inte fungerar så tar jag det lite snabbt igen.

Köp hem en burk sötad kondenserad mjölk (eller två, som jag gjorde).

Tag bort etiketten, annars kommer den lossna och förstöra kastrullen/grytan.

Ställ ner i en stor kastrull eller gryta och häll på rikligt med vatten. Burken ska vara helt täckt och mer därtill.

Låt vattnet koka upp och sjud sedan burken i 2-4 timmar, låt det inte koka. Vattnet får aldrig sjunka så lågt att burken syns ovanför ytan, om det närmar sig är det bara att hälla på mer vatten. Annars riskerar du en liten miniexplosion i köket ;)

Hur länge bestäms av hur du vill ha konsistensen; efter två timmar är den ganska lös och efter fyra timmar betydligt fastare. Jag kokade mina burkar i tre timmar den här gången.

Häll av vattnet och låt svalna en stund innan du öppnar härligheten!

Eftersom det tar lite tid kan du med fördel koka en extra på en gång om du vet med dig att du kommer använda den inom ett par veckor. Oöppnad håller den i kylen en längre tid.

***

Själva kakan kan bakas i en fyrkantig eller rund form – helst springform – med diametern 20-28 cm. Vilket du väljer beror mycket på hur hög kaka du vill ha, min form var en rund  på 28 cm, då jag hellre ville ha dem lite plattare och fler, men 20 passar bättre om du vill ha mycket fyllning på varje kaka.

Du kan välja att servera denna som en cheesecake om du vill, utan att skära upp den i bitar.

Jag har tagit receptet ifrån den här amerikanska sidan, men omarbetat det ganska ordentligt efter vad vi svenskar har hemma i köken.

***

Cheesecake bars med dulce de leche
(1 springform, ca 24-28 cm)

Ingredienser

Botten:

12 digestivekex
2 matskedar socker (eller brunt rörsocker)
75 gram rumsvarmt smör

Fyllning:

2 dl dulce de leche ( se beskrivning ovan)

1,5 paket cream cheese (philadelphia etc) (ca 300 gram)
1 1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg

Täcke:

100 gram mörk choklad
50 gram smör
2 msk grädde

***

Börja med bottnen!

Sätt ugnen på 175 grader och ta fram en form. Rund eller fyrkantig bestämmer du själv, storleken bör vara mellan 20-28 cm. (jag använde en rund springform – 28 cm.) Lägg i ett bakplåtspapper.

Smula kexen fint, helst i en matberedare men annars för hand (vilket jag gjorde). Blanda i sockret och smöret tills allt håller ihop någorlunda.

Tryck ut i bottnen på formen så att hela täcks. Sidorna behöver inte täckas.

Ställ in i ugnen i 10 minuter, tag ut och låt svalna en liten stund.

***

Dags för fyllningen!

Bred på dulce de lechen i ett jämnt lager. Ställ in i kylen medan du gör cream cheeseblandningen.

Vispa cream cheesen du valt med elvisp i någon minut, så den blir lite fluffig.

Häll i sockret och vaniljsockret och vispa två-tre minuter till.

Knäck i äggen ett och ett och blanda ordentligt mellan varje.

Tag ut bottnen ur kylen och häll cream cheeseblandningen över dulce de lechen.

Ställ in formen i ugnen i ca 45 minuter. Den ska ha fått lite färg och ha stannat till men ändå inte vara helt fast.

Låt svalna helt, i två timmar ungefär.

***

Bara täcket kvar!

Lägg den mörka chokladen i bitar, smöret och grädden i en skål eller kastrull och värm. Blanda då och då, när allt gått ihop är det klart (tänk på att choklad håller sin form när det smälter, så du måste röra för att det ska bli en smet av det hela).

Låt svalna i tio minuter.

Häll chokladblandningen över kakan och sprid ut den i ett jämnt lager. Om du vill servera den som en cheesecake; lägg ner lite tid på att få den snyggt utbredd ända ut i kanterna. Vill du hellre skära den i bars som jag gjorde så är det inte lika noga.

Ställ in i kylen i ett par timmar, gärna över natten.

***

Tag ut ungefär en halvtimme innan servering eller uppskärning. Lyft ur den ur formen med hjälp av bakplåtspappret.

Servera den som den är eller skär den i bars genom att först skära bort kanterna så kakan blir fyrkantig (om du inte använde en fyrkantig form) och sedan skära den i lagom stora bitar.

57 thoughts on “Cheesecake bars med dulce de leche

  1. GOTTIS! Här i England kan man också hitta färdig dulche de leche ibland, men känns lika enkelt att göra den själv, + att man då kan välja konsistens själv. Detta ska jag absolut testa, ser farligt gott ut!

    • Åh, men det har aldrig hänt mig, och ingen jag känner heller, så jag tror inte du behöver oroa dig! En del kokar den också genom att sticka hål i locket, då har man mindre mängd vatten och det är ingen risk att den exploderar, men lite av guldet pyser ut, så det är inte perfekt ;)

  2. Härlig kaka!

    Teet är helt klart gott. Dyrt. Men bra för att vara påste.

    Tack för komplimangen förresten! Skall kika vidare i din blogg nu.

  3. Gottgottigottgott! :)

    När du skriver om seminarierna minns jag allt som om det var igår… doften, husen, Campus, Teleborgs slott, tunneln till verkligheten, Stallarna, Sivans mm… det var tider det! ;)

  4. Så gott! Dulche de lechen är användbar till mycket. Den går jättebra att frysa, om man tar den ur burken och lägger den i en plastburk och sedan kan man bara ta fram den och ta några skedar. Jag brukar använda min i glass och smörkräm! :)

Kommentera

