Kokosblondies med tre sorters choklad

Kommer ni ihåg den där tentan jag  var så uppjagad över för någon månad sedan? Den som gjorde att jag helt plötsligt inte hade tid med någonting annat än referenslitteratur och korrekt skrivande i vad som kändes som en evighet?  Jag lovade att dela med mig av resultatet om jag inte gjorde bort mig totalt, och vi fick faktiskt tillbaka dem förra veckan. Halleluja och allt det där – jag klarade mig helskinnad kan jag meddela, och det är jag väldigt tacksam för, det visade sig nämligen att 35% av klassen blev underkänd! Är inte det en extremt hög siffra för en tenta i den första kursen på ett program? Vi resonerar som så att de jobbar hårt för att skrämma bort oss nybörjare, men det har de inget för! Nej, vi är en härlig klass, så inte ska någon hoppa av inte, inte om jag får vara med och bestämma!

Om man klarat en sådan tenta som denna är det HELT legitimt att baka någonting riktigt frestande, tycker ni inte? Det var så jag resonerade  i alla fall, och då vi hade ett seminarium dit jag lovat att ta med mig fika att bjuda på (man får ju passa på där det finns tacksamma kakätare!) var det ju helt klart läge för mig att få prova på ett bakverk jag drömt  om ända sedan jag råkade ramla över dem för ett tag sedan.

Har ni hört talas om Congo Bars? Det hade inte jag, när jag hittade ett par recept på dem och blev djupt förälskad i  chokladproppade bilder och smaskiga ingredienslistor. Congo bars visade sig nämligen vara något slags mellanting mellan blondie och brownie – en ljus kaka, proppad med choklad och olika sorters nötter! Lite som en blondie med extra allt, kanske man kan säga? Och jag som är svag för allt som är lite MER än vad det brukar vara (inget less is more i mitt hus) föll handlöst för frestelsen och visste att det här, det var någonting som mitt kök skulle få se mycket av.

Det gäller dock att ha ett gäng eller två att bjuda, för att förvara dem hemma går då rakt inte, de försvinner med en makalös takt! Helt plötsligt blir det väldigt viktigt att fika 5-6 gånger om dagen, bara för att ha en ursäkt att äta kaka, och jag skulle inte rekommendera den dieten alltför många dagar i rad ;)

***

Min variant nedan är nog inte en regelrätt Congo bar, eftersom jag förändrat dem lite efter mina egna preferenser, dock hittar ni originalreceptet här, om ni är sugna på att att få en glimt av vad jag drömt lyckliga drömmar om ett tag. Jag måste passa på att höja bloggen receptet kommer från till skyarna nu när jag har möjlighet, The Browneyed Baker är en finurlig, amerikansk blogg med recept på ALLT det godaste man kan tänka sig! Jag har använt mig av recept därifrån många gånger, och fler kommer det bli, det garanterar jag!

Jag strök pecannötterna i mitt recept och valde att täcka kakan med ett lager chokladganache för att höja smaskighetsnivån ännu ett snäpp. Dessutom lade jag till hackad ljus choklad i kakan, varför bara två sorter när man kan ha i tre? Minimalisten i mig finns det inget spår av i kakvärlden ;)

***

Kokosblondies med tre sorters choklad

Ingredienser:
(en form – ca 20×30 cm)

3,5 dl kokosflingor

3,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljpulver eller 1 1/2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
170 gram smält smör
3,5 dl rårörsocker eller farinsocker
2 ägg
1 dl hackad ljus choklad
1 dl hackad mörk choklad
1 dl hackad vit choklad

Chokladtäcke – valfritt

150 gram ljus eller mörk choklad, delad i bitar
1 dl grädde

***
Börja med att värma ugnen till 175 grader och rosta kokosflingorna – det ger en godare smak på kakorna. Allt du behöver göra är att sprida ut koksflingorna i en långpanna och sätta in den i ugnen tills kokosen fått färg. Håll ett vakande öga och rör om ofta, det går snabbt från härlig ljusbrun till alldeles för mycket åt det svarta hållet!

Tag fram en form (ca 20x 30 cm eller något större) och lägg i ett bakplåtspapper som får sticka upp på varje sida (då blir kakan enkel att ta ur formen när den är klar).

Blanda ihop mjöl, bakpulver, vaniljpulver (eller vaniljsocker) och salt i en skål; ställ åt sidan.

I en större skål – vispa ihop det smälta smöret med sockret (välj själv om du vill ha rårörsocker eller farinsocker) och vispa sedan ner ett ägg i taget.

Häll i ungefär en tredjedel av mjölblandningen i smörblandningen, och blanda försiktigt, gärna med en slickepott eller liknande.  Fortsätt två gånger till tills allt mjöl hällts i och smeten precis gått ihop. Vänd sedan i choklad (alla tre sorter) och slutligen de rostade kokosflingorna.

Häll i smeten i formen och jämna till ovansidan.

Ställ in i ugnen i ca 22-25 minuter, den är klar när den stelnat och ovansidan börjat krackelera en aning. Ta ut och låt svalna.

***

När kakan är helt avsvalnad kan du täcka den med chokladganache om du vill.

Värm grädden i en kastrull. Häll den över den delade chokladen och rör tills det chokladen smält.

Bred chokladganachen över kakan och ställ in i kylen för att stelna.

Skär upp i bitar och servera!

 

 

 

54 thoughts on “Kokosblondies med tre sorters choklad

  1. Grattis till tentan!
    Haha! Nu kommer jag att komma tillbaka; eftersom det är en massa kokos i så blev jag inge sugen på att baka. Jag nöjer mig med att dreggla åt bilden och låtsas att det inte finns nån kokos i världen!

  2. Jag som tänkte dra ner lite på kakätande innan jul tänkte jag. Men det kan jag ju bara glömma. De här låter helt otroligt goda. Jag gillar också att ta i när det gäller kakor. Varför låtsas att det ska vara nyttigt? :) Nu får jag en orsak till att bjuda hem någon på fika också. Härligt.

  3. Först ett jättestort grattis till den lyckosamma tentan! Så skönt att kunna fira jul utan tankar på någon omtenta som ligger och skaver!
    Kakorna ser otroligt goda ut, och borde ju passa mig, uppvuxen i Congo som jag är och med en stor portion afrikansk själ i mig! Får klura ut någon glutenfri variant helt enkelt.

  4. OMG! Vilka underbara kakor, de måste bara provas :-)
    Jag gillar glitter också , tycker det är jättefint.

    Kram

  5. GRATTIS! Oj vad många som blev underkända! Då känns det som om det vore skolans fel att eleverna inte klarar tentorna. Kakorna ser super duper goda ut. Min katt till och med kröp upp vid skärmen och slog lite på dem:) KRAM

  6. Åh, grattis! Så härligt att du satte tentan. Klart det kräver smaskig fika och det lyckades du med minsann. Jag har dreglat efter bilderna och glömde t o m bort att jag inte gillar kokos för en stund. ;-)

Kommentera

