Kladdkaka med cheesecakefyllning

Nehej hör ni; nu är det dags för mig att ta tag i mitt bloggskrivande igen. De senaste veckorna har jag MINST sagt slarvat med allt vad matlagning heter. Det har blivit uteätande alldeles för ofta, och snabblagat hemma (bakpotatis har jag nog ätit fem-sex gånger de senaste två veckorna!) mellan restaurangbesöken. Visserligen har det varit mycket trevligt socialt sett, men jag saknar min tid vid spisen och som bloggare lite väl mycket för att jag ska vara 100% nöjd!

***

Dock har jag bakat och smaktestat en del på sistone, det har bara inte blivit dokumenterat här utan simmar fortfarande omkring i mitt minne (lite som guldfiskar gör, de kommer ingenstans) i väntan på att jag ska dela med mig av det. Som i söndags till exempel; då jag och några av mina fina vänner samlades för en filmkväll komplett med mysfiltar, ostbågar och gigantiska koppar med te. För att inte komma tomhänt (det går ju inte för sig när man ändå har en ursäkt att få baka!) så letade jag upp ett recept på något så spännande som en cheesecakekladdkaka!

Man skulle kunna kalla den det bästa av två världar – den kombinerar nämligen den chokladiga ljuvligheten en kladdkaka består av med det mjuka innehållet i en typisk amerikansk cheesecake. Resultatet blev faktiskt riktigt trevligt! Servera med vaniljglass och/eller vispad grädde för bästa effekt :)

***

Receptet hittade jag på tasteline.se men jag skrev om det här nedan efter hur jag gjorde min. Jag ändrade bland annat gräddningstiden för att garantera att den fortfarande är kladdig när den ska ätas, något jag tycker är av största vikt ;)

Använder ni vaniljsocker där hemma rekommenderar jag att ni, när det tar slut, letar upp äkta vaniljpulver i närmaste butik istället! Det är lite dyrare, men drygt då man inte behöver använda lika mycket och det innehåller BARA vaniljpulver – inga tillsatser. Ekologiskt är det också, vilket alltid är ett plus i kanten!

***

Cheesecakekladdkaka
(1 springform, 24-28 cm)

Kladdkakan:
150 gram smör

2 ägg
3 dl socker
1/2 tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
1 tsk bakpulver
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao

Cheesecakefyllningen:
2 ägg

1/2 tsk vaniljpulver (1 tsk vaniljsocker)
3/4 dl socker
400 gram cream cheese (tex philadelphia)
ev. saften från en lime

***

Värm upp ugnen till 175 grader och ta fram en springform; smord vid behov.

Smält smöret och låt svalna lite grann vid sidan om.

Vispa ägg och socker ordentligt i en stor bunke.

Blanda vaniljpulver (el. vaniljsocker), bakpulver, vetemjöl och kakao i en annan bunke.

Vänd i mjölblandningen i ägg-och sockersmeten och häll i det smälta smöret. Blanda tills allt gått ihop och blivit en smet.

Häll smeten i formen och skjut in i ugnen i ca 10 minuter.

Vispa under tiden cheesecakefyllningens 2 ägg med vaniljpulver (eller vaniljsocker) och socker poröst.

blanda ner cream cheese och ev saften från en lime (den uteslöt jag) tills allt blivit en slät smet, men inte mer.

När kladdkakan i ugnen stelnat i kanterna kan den tas ut och cream cheesefyllningen hällas på. Häll den i mitten så kommer den sprida ut sig inuti kakan.

Grädda i ungefär 30 minuter till. Kakan bör fortfarande vara kladdig i mitten.

Låt svalna en stund och pudra eventuellt över florsocker precis innan servering.

42 reaktioner på “Kladdkaka med cheesecakefyllning

  1. härligt att få höra någonting ifrån dig:) Det var otroligt länge sen! Skönt att du mår bra, livet rullar på och restaurangbesöken är flitiga;-D Vilken härlig cheesecakekladdig kaka! Det blev ingen bit över till mig?

    • Usch jag vet, så fort som jag missat några dagar så drar jag mig för att komma tillbaka för då skäms jag så mycket över att jag inte synts till :/ men jag har saknat er allihop! Det fanns en bit nyss, men nu när jag ätit kvällsmat är den borta av någon konstig anledning ;)

  2. Jag har också övergett vaniljsocker för äkta vaniljpulver. Dyrt jodå, men så värt det.
    Kladdkaka + cheesecake låter gudomligt gott. Det bör inte bli dubbelt så gott, utan gott i kvadrat :)

  3. Vi har saknat dig, så skönt att höra att du saknat oss. :) Detta recept ska jag nog testa till jobbet snart, de kan inte få nog av cheesecakes. Och kul med vaniljpulver. Här i England finns inte det, men man använde vaniljessens istället, dvs äkta vanilj blandat med lite alkohol så det är flytande och koncentrerat.

  4. Mums så gott fina du!

    Klart vi har saknat dig… massor ska du veta!! Du är väl ingen guldfisk hoppas jag ;) Det sägs ju att de har minne i typ 5 sekunder ;)

    Sv: Sweetie smakar jättegott och påminner lite om Pomelo om du nu har smakat det? Egentligen är sweetie en blandning av grapefrukt och pomelo har jag för mig!

    Stor kram och kul att se att du bloggar men förstår naturligtvis att skolan kommer som nr 1 som sig bör, stor kram!

  5. Låter ju supergott. Alla dina recept blir man alltid så himla sugen på. Måste bara testa bönröran.
    Jag kan förresten tipsa om ett vaniljpulver som bara innehåller vanilj. Jag har en burk på 10g som jag haft i mer än ett år och den är fortfarande mer än halvfull. Jag bakar dock inte lika mycket kakor som du gör :) . Man behöver bara använda en knivsudd åt gången. Hittade den på konsum. Här är producentens hemsida: http://www.khoisantea.co.za/bourbon_vanilla/we_can_offer_1.php
    Och här en liten artikel från Äkta vara: http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=28775

    Tror burken kostar 49kr ungefär

    Stor kram
    Elina
    http://elina.magnulund.se

  6. Smarrigt!

    När jag var utomlands passade jag på att leta upp vanilj som trögflytande pasta istället för pulver. Det ligger också närmare vaniljstängerna än vaniljsockret. Gillar det så här långt.

    Trevlig helg, Alexandra!

  7. Jag håller helt med dig angående vaniljpulvret! Sedan jag börjat använda det för några år sedan har jag aldrig använt vaniljsocker igen. Tror till och med jag har en förpackning som blivit stående nånstans i ett skafferi och som aldrig kommer öppnas igen… :/

  8. Pingback: Kladdkaka med cheesecakefyllning | Matarkivet

  9. Pingback: Gooey chocolate cake with cheesecake marbling « Scandelights

Kommentera

