Mumsiga muscovadorutor – snabbt och lätt utan ugn!

Gudars skymning vilket väder vi har fått hörni! Här i Växjö är det verkligen T-shirtväder, och jag spenderar så mycket tid jag kan under bar himmel – fikandes, pratandes, promenerandes och hela tiden njutandes. Det gäller att passa på nu när det går, vi vet ju alla ur en svensk sommar brukar se ut, och inte är det så här inte! Hoppas att ni alla har det lika fint som jag har det här – glädjen solen för med sig är svår att värja sig ifrån <3

Dock måste jag erkänna att många kvällar den här veckan är bokade, och inte är det av grillkvällar och kubbturneringar! Nej, istället tänkte jag lämna vädret utomhus och fly in till min trogna 28-tummare (som väger mer än vad jag gör och tar upp mer plats likaså) för att inte missa en enda liten minut av underbara eurovision song contest! Ikväll, på torsdag och synnerligen på lördag är det inte tal om annat här hemma, eller möjligen hos någon av mina kära, vissa lika eurovisionförälskade, vänner. Och till ett sådant matigt program måste man ju också ha någonting att tugga på, tycker ni inte?

***

Eftersom ugnsvärme inte kändes alltför lockande bestämde jag mig för att baka något som inte bara är snabbfixat utan också kan göras helt utan ugn. Receptet jag föll för är nästan FÖR snabbt och lätt; det är inte alltid positivt när det kommer till sötsaker ;) Det enda som kan vara lite av en svårighet är att gå ut och införskaffa ingredienserna om man inte (som jag) har skafferiet hemma fyllt av konstigheter, annars är det mest att röra ihop och skära upp. Inga svårigheter med andra ord! Ett annat plus är att kakan är helt glutenfri och lätt att hålla mjölkfri – ja, till och med vegansk kan den bli om man byter ut smöret mot ett vegetabiliskt margarin!

Muscovadosocker är ett råsocker som finns i en ljus och en mörk version – den första är nästan lite lakritssmakande (bli inte avskräckt om du inte gillar lakrits, det gör inte jag heller) och den senare smakar lite mer åt kolahållet. Leta i bakhyllan bland ex. farinsockret så hittar du det snart.

Jordnötssmör börjar bli lätt att hitta och finns oftast också i bakhyllan. Leta gärna upp en variant som inte innehåller mer än jordnötter och salt – de kan vara aningen dyrare, men du slipper tråkigheter som  härdat palmfett som inte alls är nödvändigt för smakens skull. Vill du hellre använda dig av mandelsmör (som är otroligt gott men aj så dyrt!) så går det hur bra som helst!

***

Muscovadorutor
(en fyrkantig form, ca 20 cm i diameter)

Ingredienser:

50 gram mörkt muscovadosocker 
200 gram florsocker
50 gram rumsvarmt smör (eller margarin)
200 gram jordnötssmör

200 gram choklad (jag använde ljus men tror att en mörk kanske balanserar ut det söta lite bättre. Kolla noga innehållsförteckningen om du vill undvika mjölk, laktos eller gluten!)
25 gram smör (eller margarin) 

***

Tag fram en form, 20-25 cm i diameter och lägg i ett bakplåtspapper.

Blanda muscovadosockret, florsockret, det rumsvarma smöret och jordnötssmöret i en bunke – använd gärna händerna om du vågar ;) Är det lite klumpar kvar efter sockret gör det ingenting, det blir bra ändå till slut.

Pressa ut blandningen i formen och jämna till ytan lite.

Smält chokladen tillsammans med smöret i en kastrull på spisen eller i mikron. Var noga med att röra, choklad behåller sin form när den blir varm så i synnerhet i mikron är det lätt att missa att den är färdigsmält!

Bred ut chokladen över blandningen i formen och jämna till ytan.

Skjutsa in formen i kylen där det finns plats och låt stå tills chokladen stelnat – det brukar räcka med någon halvtimme.

Tag ut, plocka upp bakplåtspappret med kakan ur formen och skär upp i rutor. Ett tips är att inte göra dem för stora; de är mäktiga, men svåra att lägga ifrån sig!

***

Jag har fått så fina kommentarer med önskemål om recepten till både mina späckade chokladmuffins och kokosrullen med lemon curd från det här inlägget. Frukta inte, det fixar jag :)

Ha en härlig kväll nu, oavsett om ni ser på eurovision eller inte!

22 reaktioner på “Mumsiga muscovadorutor – snabbt och lätt utan ugn!

  1. Vilket perfekt recept för kommande picknick. Vi har nämligen också fint väder här i London, och här får man verkligen passa på när det är sol för somrarna brukar ha väl ombytligt väder…

  2. Fram för fler recept utan ugnsmomentet! Man är ju inte alls sugen på att stå och svettas framför spisen i den här värmen. Men så underbart väder det är!

  3. Härligt att du njuter av det fina vädret, det gör vi här också ska du veta! Visst är det ljuvligt, känns som om vi bor runt medelhavet =)

    Dessa rutor ser jättegoda ut och yay, så bra att man inte behöver använda ugnen! Stor kram på dig vännen!

    • ja, det är verkligen helt fantastiskt! Min hund är inte helt övertygad om att det är en bra idé med all denna sol, men jag njuter så mycket det bara går! Haha, ibland är det skönt att blanda ihop något utan att behöva vänta på ugnsvärmen :)

Kommentera

