Smaktest – provivas fruktdryck gul kiwi mangostan

Dagens lunch var allt annat än spännande, då den bestod av linsgryta från i tisdags. Linsgryta är fantastiskt, förstå mig rätt, men det finns inte mycket som ser tråkigare ut, speciellt inte efter ett par dagar i kylen. Därför bjuder jag på ett smaktest, som ni säkert kommer se många av i den här bloggen. Det är få saker jag gillar bättre än att testa nytt – vad det än må vara. Titt som tätt hittar man nyheter i butikernas hyllor och så fort jag kan lägga vantarna på dem hamnar de i min kundkorg. Av någon oförklarlig anledning.

provivas fruktdryck – gul kiwi mangostan

Smaktestet jag har att bjuda på är inte direkt någon nyhet, men jag har inte haft tillfälle att prova den innan; senaste tillskottet i Provivas fruktdryckserie – gul kiwi mangostan. En avancerad sökning på internet (vilket för mig betyder ett tryck på google och hoppas på turen) informerade mig om att mangostan är ”den allra bästa och finaste exotiska frukten”. Vem påstod att smak är något subjektivt? Frukten är klotformad, stor som en klementin och smakar som ”en blandning av jordgubbar, vindruvor, aprikos, apelsin, ananas och persika”. Det bådar ju gott i alla fall!

frukten mangostan – bilden lånad från http://www.mangostan.se

Och juicen då? Färgen är ljust gul och konsistensen tunnare än jag trodde, men den luktar himmelskt – mangostanparfym, någon? Jag kan väl inte påstå att smaken var någon höjdare, den tilltalade inte mig i alla fall, men jag är i och för sig ganska tråkig i mina juiceval. Nej, jag går tillbaka till provivas underbara mangodryck, men jag kommer inte slänga ut den här. Kanske bjuder jag bort den… 😉

2/5

Kommentera

