Svamp- och zucchinipaj

Finns det något roligare att göra än paj? Det är så tacksamt eftersom nästan vad som helst kan användas, det finns OÄNDLIGT många kombinationer och precis lika många smaker och utseenden. Dessutom blir det ett antal matlådor att ta fram under stressiga luncher, vilket alltid är ett plus.

Idag hittade jag champinjoner modell äldre i kylen och kände att det nog var dags att förvandla dem till något mer aptitretande, därför fick de sällskapa zucchini, soltorkade tomater och lök i ett fullkornspajskal. Inga konstigheter, men det behöver det inte alltid vara.

Pajdegen är den jag brukar göra, den är rasande enkel och godare än den vanliga vita motsvarigheten (tycker jag);

2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
ca 100 gram smör
2 msk vatten

Bara att knåda ihop (för hand är smidigast för mig eftersom jag inte har matberedare men om du är lyckligt lottad går det absolut lika bra) och trycka ut i en smörad pajform. Låt vila kallt i ca 30 minuter. Förgräddning är valfritt, jag brukar sällan göra det just för att jag tycker om pajen lite ”mojsigare” men om man vill ha en stabilare version så kan den gräddas 10 minuter på 200 grader.

Därefter fylls den med det man har hemma, på med en äggstanning, i mitt fall bestående av ägg, mjölk, lite grädde, ost salt och peppar, och så in i ugnen igen i sådär 35 minuter.

Med kokta grönsaker eller en matig sallad är middagen sedan serverad!

Kommentera

