Kidneybönburgare med mangosalsa

Förmiddagen var uppbokad av tenta, alltid en trevlig start på lördagen (inte!). Så väl hemma tyckte jag mig förtjäna en ordentlig lunch, helst att ätas framför en så dålig, förhoppningsvis amerikansk, komediserie som möjligt.

Lördagen bjöd inte på jättemånga av dessa komediserier, men mat blev det i alla fall – kidneybönburgare  med ugnsstekt mandelpotatis och tomat/mangosalsa.

Kidneybönsburgare, mangosalsa och ugnsstekt potatis

En liten utsvävning platsar här, om ni orkar läsa 😉
Som vegetarian är det otroligt viktigt att få i sig ordentligt med protein. Visst är det smidigt att hålla sig till kolhydratsrika rätter, men för att må bra och orka med måste också annat finnas på tallriken än pasta/potatis/ris/vad- det-nu-kan-tänkas-vara. Därför finns det alltid olika sorters bönor i mitt skafferi. Goda, billiga och mycket proteinrika! Dessutom smidiga att frysa in och ta fram vid behov. Antingen kokar man torkade bönor själv eller så är man bekväm och köper de färdigkokade på burk.

Tillbaka till dagens lunch!

Kidneybönburgare är egentligen en variant på bönbiffar i allmänhet, bara formade något större. Kan såklart ätas med hamburgerbröd om det är något man är sugen på!

Jag lagade maten till två personer, men jag dubblar receptet så det räcker till fyra, för enkelhetens skull.

Du behöver:

1 halv röd lök – hackad
1 vitlöksklyfta – hackad
ca 1 tsk färsk hackad eller riven ingefära (det godaste jag vet!)
spiskummin

Stek lök och vitlök ett par minuter tillsammans med ingefäran och spiskummin. Om du vill kan du också tillsätta lite chilipulver för ännu mer smak (jag är en styrkemes så jag fegar när det kommer till starka alternativ).

Ca 400 g kidneybönor (en burk, avrunnen)
ca 1/2 – 1 dl ströbröd
2 msk soja
ev. hackad färsk koriander
salt och peppar

Blanda kidneybönorna med den stekta, kryddade löken. Häll i den mindre mängden ströbröd och mixa med mixer (i mitt fall) eller i matberedare (om du har en sådan). Om det behövs, häll i mer ströbröd tills konsistensen är bra (= den hänger ihop men är inte så torr att den kommer spricka vid stekning). Salta och peppra efter tycke och smak.

Forma till burgare med fuktiga händer och stek på medelvärme ett par minuter på varje sida.

Servera med ugnsbakad potatis – delad och täckt med olivolja och grovsalt.

En tomat/mangosalsa är ett spännande tillbehör!

tomat/mangosalsa

Tag:

1 mango, urkärnad och skuren i kuber ELLER motsvarande mängd färdigskuren mango ifrån frysen (FANTASTISKT!)
ca 1 och 1/2 tomat
1/2 rödlök – hackad (om du gör den här ihop med burgarna kan du ta löken som blev över därifrån)
hackade örter (om du är ett fan av koriander kan jag tänka mig att det passar jättebra här, själv tog jag torkad timjan, men skulle föredragit något färskt)
1 msk olivolja
1 nypa socker
gärna lite pressad lime om du har

Blanda ihop alla hackade ingredienser med oljan. Tillsätt lite socker och pressa ev. en aning lime över. Ställ kallt tills det är dags för servering.

Hoppas det smakar 🙂

Kommentera

