Äggröra med purjolök

Ägg är något jag alltid försöker att ha hemma. Nyttiga (nu när kolesterol inte längre är förbjudet), billiga och varierbara i det oändliga! Vid idétorka kan man alltid fixa till en av alla otaliga versioner det finns av omelett, vid festligare tillfällen är de ovärdeliga för att få ihop de där riktigt saftiga muffinsen eller den oemotståndligt goda aiolin som är pricken över i:et. De kan ätas kokta, stekta, pocherade, förlorade eller som här; som en enkel äggröra.

Det är söndag, och jag var sugen på ägg, så det här blev resultatet.

äggröra med purjolök

Allt som behövs är lite strimlad eller hackad purjolök, ett par ägg, någon msk mjölk, salt och peppar. Vispa ihop äggen med mjölken, salta och peppra. Stek purjolöken i lite smör, häll på äggsmeten och rör till önskad konsistens. Låt den inte bli för genomstekt, ägg fortsätter alltid att stelna en stund efter att man tar dem från värmen!

Servera gärna med någon grönsak – jag hittade en bit av ett lite visset blomkålshuvud som jag kokade och så lade jag till färsk spenat för färgens skull. En eller två skivor rostad bröd – i mitt fall fullkorn- kompletterar med kolhydraterna som saknas (för tro det eller ej; de är viktiga de också!).

Som jobbig vegetarian vill jag dock inflika – köp gärna ekologiska ägg. De är något dyrare, men de är tusen gånger godare, har finare färg och gör samvetet lite renare 😉

Kommentera

