Zucchinipasta

Jag hade ett par krav på kvällens middag. Det fanns zucchini i kylen som absolut måste användas och pasta vore trevligt, det var ett tag sedan. Annars var jag ganska öppen för förslag. Så jag gjorde som jag brukar göra när jag har lite tid på mig – sökmotor fram, zucchini inskrivet i fönstret och några sekunder senare var jag översvämmad av förslag. Tänk att man kan göra så mycket med en enda ingrediens! Borde det inte finnas en ände på valmöjligheterna? Det är väl det som fashinerar mig så med matlagning, det finns OÄNDLIGT med rätter att laga, bara man har orken att leta upp dem eller hitta på dem.

Jag fastnade för ett recept till slut. Zucchinipasta med skinka närmare bestämt, skinkan är såklart helt valfri!

zucchinipasta

Receptet finns på arlas egen hemsida och där finns också en hel del andra trevliga idéer som ofta inte är alltför svåra att få till. Här är deras version, med mina modifikationer;

ca 300 g färsk pasta (jag valde att inte använda färsk pasta utan tog istället vanlig fullkornsfusilli eftersom det var vad jag hade hemma)
200 g rökt skinka (ELLER tärningar alla bacon från hälsans kök, de passade jättebra ihop med resten av receptet! Man kan självklart också hoppa över den helt)
1-2 zucchini, ca 300 g
2 vitlöksklyftor
1/2 dl färsk basilika (hade jag ingen, går absolut att skippa)
Arla smör
2 dl Arla Köket lätt crème fraiche tomat&basilika (eftersom jag bara hade vanlig lättcrème fraiche hemma använde jag den och lade till smulad fetaost i såsen. Godtycklig mängd)
1 dl svarta oliver
salt och svartpeppar

När pastan kokar, stek den eventuella skinkan/tärningarna à la bacon, halverad och tunt skivad zucchini och fint hackad vitlök i smör tills de fått lite färg. Häll i den smaksatta crème fraichen eller vanlig sådan och fetaost och låt koka ett par minuter. I med de svarta oliverna mot slutet, salta och peppra. Blanda såsen med den avrunna pastan och servera!

Inte helt fel =)

Kommentera

