Tomatsoppa med sötpotatis

Jag kan väl inte riktigt påstå att jag är en utpräglad soppmänniska egentligen. Om jag har valmöjligheten väljer jag något tuggbart nio gånger av tio, att dricka lunch har inte samma klang som att äta den. Men så kommer det  en sådan där dag. Ni vet, en råkall, lite blåsig dag med ett risigt, aningen nedåtpekande humör. En perfekt dag för soppa!

Receptet jag provade på idag har jag varit nyfiken på länge. Varje gång jag har bläddrat förbi det tänker jag; nästa gång får det bli DET receptet, men så kommer nästa gång och helt plötsligt är det inte lika lockande längre. Ikväll lockade det mig dock ordentligt. Att jag sedan hade de flesta ingredienser hemma redan gjorde ju bara saken bättre. Så det blev Soppan med stort S ikväll – tomatsoppa med sötpotatis.

Originalreceptet kommer ursprungligen härifrån och heter där smal tomatsoppa med linser och sötpotatis. Tyvärr hade jag inte den lätta kokosmjölken som receptet bad om, därför kan jag inte kalla min soppa för smal. Linser hade jag däremot, men det orkade jag helt enkelt inte skriva ut som titel. Därav mitt kortare namn.

tomatsoppa med sötpotatis

Jag är faktiskt efter ikväll något omvandlad – den här soppan var riktigt mumsig! För att få använda käkarna lite valde jag att inte mixa soppan, lite bitar kändes helt rätt, och så åt jag scones med philadelphiaost till (jo, jag struntade i att kombinationen aprikosscones – philadelphia – tomatsoppa låter lite udda).

Eftersom jag saknade basilika hemma kunde jag inte toppa den med något snyggt grönt, så istället fick tallriken en turkisk yoghurtklick på toppen. Den var mest för syns skull visade det sig, den tillförde ingenting egentligen.

Kanske kommer jag inte äta soppa varje dag i fortsättningen heller, men jag kommer i alla fall inte förbise dem helt; de är ofta godare än man tror =)

Kommentera

