Ingefärswokade grönsaker

Någonting jag verkligen jobbar på är att inte köpa hem en hel korg av olika spännande ingredienser, använda dem i EN rätt och sedan låta dem stanna i kylskåpet tills de blir gamla, vissna och tråkiga. Att slänga mat känns oansvarigt, men mer än så, det kostar mig mycket pengar som jag inte får igen. Dessutom har jag ärvt en vana att om något är billigt köpa två  – jag tjänar ju på det! Nej, det GÖR jag inte, speciellt inte om jag måste slänga den andra varan! I ett ensamhushåll behöver man inte TVÅ av särskilt mycket…

Så därför måste vissa ingredienser återkomma flera gånger under en kortare tidsperiod. Det sparar verkligen pengar om man använder allt man köper hem och om det är något studenter behöver så ÄR det att spara pengar!

I mitt fall har jag haft både zucchini och purjolök hemma ett  bra tag och därför ser ni dem nu igen, fast jag redan använt dem i ett par recept. Men bara för att ingredienserna återkommer behöver ju inte maträtterna göra det!

gott – men tar aldrig slut!

Så idag blev en wokdag. Jag använde ett recept från coop som jag hittade härmen modifierade det en del efter vad jag hade hemma och eftersom jag då inte äter fisk, som de serverar till. Därför får ni min version också.

ingefärswokade grönsaker med råris

För två vegetariska portioner (eller 4 portioner MED fisk) behöver du:

till woken:

1 stor morot (strimlad eller slantad)
1 rödlök (strimlad)
1/2 purjolök (strimlad)
1/2 zucchini (strimlad)
ca 50g sockerärtor
salt och peppar

Värm upp en stekpanna med olja (inte för snålt) och woka först rödlöken i någon minut på ganska hög värme. Lägg sedan i morot, purjolök och zucchini. Stek tills allt är varmt men fortfarande har lite tuggmotstånd, det tar kanske 5-10 minuter. Mot slutet kan du låta sockerärtorna steka med. Glöm inte att salta och peppra!

till woksåsen:

1 1/2 msk mango chutney (jag använder gärna färdig, till exempel Santa Marias mango chutney original. Det går också att göra egen)
1 msk soja (originalreceptet säger LJUS soja. Jag hade bara mörk och det fungerar utmärkt men färgen blir lite tråkigare)
lite färsk ingefära (hackad eller riven)
1-2 vitlöksklyftor (hackad eller riven)

När wokgrönsakerna stekts färdigt, lägg i vitlöks- och ingefärshack. Häll sedan mango chutneyn och sojan över grönsakerna, blanda runt och smaka av.

Servera gärna med råris som jag gjorde, tänk bara på att det måste koka länge, minst 40-45 minuter. Bäst att börja med det tidigt!

Titta vilket vackert upplägg 😉

Kommentera

