Vitaminkick! Hallonsmoothie med kanel

Redan igår kväll började jag känna att magen inte riktigt ville som jag ville. Det var länge sedan jag var sjuk nu (peppar, peppar!) och därför skakade jag av mig det och drack proviva innan sängen. Imorse däremot, var INTE bättre. Tvärtom. Eftersom det här är en matblogg och ingenting annat sparar jag er detaljerna, och istället går vi direkt in på vad jag gjorde för att ta hand om magen och humöret idag! Allt blir ju mycket trevligare om man mår bra i själen 😉

Så efter filfrukost och sopplunch tog jag en (motvillig!) promenad ute i kylan för att införskaffa lite nödvändigheter till hälsodrycken nummer ETT – Hallonsmoothie.

En av de många fördelarna med smoothie är att man egentligen inte har några speciella gränser alls, man kan smaksätta med de flesta frukter, bär och yoghurtsorter som helst! Jag höll mig ganska traditionell och valde vaniljyoghurt som grund – lade till och med till några kronor för att införskaffa den gudomligt goda men ganska dyra culturayoghurten från arla, det kallar jag att ta hand om magen det! – och så hallon och banan för fruktsmakens skull. Ett ungefärligt recept skulle kunna vara:

1/2 – 1 dl hallon/jordgubbar/blåbär eller annat bär (tina dem gärna lite om de är frysta, speciellt om du som jag inte har en avancerad mixer med lock – olyckor händer så lätt!)
1/2 skivad banan/mango eller liknande frukt
1 1/2 dl vaniljyoghurt (eller annan yoghurt, mjölk eller kanske till och med juice om det tilltalar?)
ev.  1 tsk honung (om man som jag gillar att det är lite sött ^^ Självklart går det bra utan, eller med en nypa vanligt socker)
ev. kanel (jag ÄLSKAR kanel och tycker det är väldigt gott ihop med de andra smakerna. Men man kan utesluta den helt eller välja en annan smaksättning – kardemumma, vanilj eller tro det eller ej  – färsk ingefära!)

Blanda alla valda ingredienser i en skål med en mixer.

Häll upp i ett högt glas och GLÖM EJ SUGRÖR 😉

hallonsmoothie med kanel

Bon appetit!

Kommentera

