Muffins med vit choklad

I måndags fick vi i fransk skönlitteraturklassen en uppgift. Inte bara en uppgift; en – HU – hemtenta! Två veckor fick vi på oss, och så började nedräkningen. Då, i måndags, sa jag att nej, inte idag. Jag tar tag i den imorgon. Igår, tisdag, vaknade jag, kände i hela kroppen att nej, det var inte dags den dagen heller. Men idag! Onsdag! Då skulle det bli av, DÅ skulle jag sätta mig med frågorna och faktiskt svara på en eller två! Så jag kom hem, tittade lite på böckerna som det ska skrivas om och sedan kom jag på;

”inte kan man plugga utan muffins!”

Har ni aldrig hört det förut? Inte jag heller, men det kändes helrätt. Muffins var jag TVUNGEN att ha, annars kunde jag lika gärna strunta i att plugga helt.

Därför, dagen till ära, blev det muffins.

Av alla underbara, fluffiga, goda små muffins det finns i världen tog jag sikte på att hitta en som innehöll vit choklad. Det tog inte lång tid förrän det härreceptet dök upp.

muffins med vit choklad

Med bakning är jag inte riktigt lika experimenterande som när jag lagar mat så jag följde receptet ganska så väl. Dock valde jag att, precis tvärtemot vad det stod, blanda i chokladhacket i mjölblandningen. Någon gång för länge sedan fick jag lära mig att det är ett bra sätt att motverka att chokladbitarna sjunker och hamnar i botten på formarna.

mums!

Och nu, efter muffinsbaket, pluggar jag då?

”Nej, nu är det ju halv åtta hos mig! Vi tar det imorgon.”

Kommentera

