Spagetti med quornfärssås

Först måste jag ju få in bloglovin här. Jag har aldrig någonsin använt mig av sidan innan, men det känns som att det nog är dags att bli medlem. Inte bara för min skull, men för att ha koll på alla underbara bloggar jag hittat att följa nu!

Så följ gärna mina matäventyr där =)

Men det är inte huvudsyftet med det här inlägget. Nej, för nu när det gått en stund efter muffinsbaket så måste jag ju också äta middag eller hur?

Dagens menyförslag och jag var inte överens. Därför pusslade jag om lite, bytte lite dagar hit och dit och vips, så var det spagetti med quornfärssås som stod på menyn! Magi 😉

Det roliga med sådan här sås är att man kan göra den på många olika sätt och man behöver inte vara rädd för att det kommer bli oätligt, den är väldigt tacksam. Självklart går det lika bra att använda sojafärs, eller varför inte röda linser, det är jag väldigt förtjust i.

Jag skriver ut receptet för 4 personer eftersom det här är PERFEKT lunchlådemat. Dessutom blir det lite irriterande att använda halva burkar med  ingredienser.

spagetti med quornfärssås

Ingredienser till quornfärssås (4 pers):

300g quornfärs (en påse av den mindre varianten)
1 gul lök (hackad)
1-2 vitlöksklyftor (hackade)
ca 400g krossade tomater – en burk (jag hade bara hela tomater hemma, men det är smidigare med krossade)
1 liten burk hela eller skivade champinjoner (eller färska om man vill det)
1 morot (riven eller skuren i små bitar)
ca 4 msk balsamico (mums!)
ett par rejäla skvättar ketchup (min ”hemliga” ingrediens i färssåser ^^)
vatten till önskad konsistens
salt och peppar

Stek löken och vitlöken en stund i smör eller olja. Lägg i morot, quornfärs och champinjonerna och låt steka i  5-10 minuter. Tillsätt resten av ingredienserna och koka upp. Skruva ner värmen och låt småputtra i 5 minuter. Salta och peppra efter tycke och smak.

Klart!

Servera gärna med fullkornsspagetti. Om du river moroten till såsen, riv gärna lite till och servera bredvid.

med morot

Kommentera

