Smaktest – Yogi Tea: Choco Aztec Spice

För ett par år sedan var jag en av de hedningar som inte förstod vitsen med något så trivialt som te.

”Lite blad i en påse. Och varmt vatten. Låter ju gott. Inte.”

Inte heller var jag vuxen nog att uppskatta smaken – eller ens tanken – på mina föräldrars livselixir – kaffe.

”lite malda bönor i ett  filter. varmt vatten. Låter ju frestande. Inte.”

Nej, om jag NÅGON gång skulle dricka något varmt var det ju såklart choklad som gällde. Jag menar; endorfinbringade, söt kakao möter kalkstärkande, ganska-söt-men-inte-lika-söt mjölk. Hur skulle man inte kunna gilla det?

Om vi inte hade varm choklad i hemmet (för när jag växte upp var det inget utom O´boy som räknades. Det tog lång tid innan jag förstod att det inte var grunden i ALL choklad utan det faktiskt finns något som heter kakao också) så kunde jag till och med sträcka mig till att dricka varmt vatten. Jo, det var okej. Inte så bittert. Inte så mesigt. Bara vatten.

Jag kan idag stolt proklamera att jag kommit över den tröskeln. Idag inte bara dricker jag te, jag LÄNGTAR till mina teögonblick, jag älskar att  leta upp spännande tesorter och hitta guldkorn som man aldrig någonsin skulle ha tittat åt om man bara gick efter namnet, men som visar sig vara Guds gåva till människan (eller Buddhas. Eller Vishnus. Vad vet jag?).

Men… Chokladte?

Yogi tea – Choco Aztec Spice

jag har haft denna lilla låda liggande hos mig ett tag nu. Tänker att jag ska smaka, men sträcker mig till slut efter mitt älskade chaite istället, bara aningen besviken på min sviktande självdisciplin. Varför? På grund av mina alldeles för höga förväntningar. Av någon anledning visste jag redan innan att de aldrig skulle kunna mötas.

För tänk på det. Chokladte. Hur bra låter inte det? Fulländat! Som en cirkel – te möter choklad möter te möter choklad. Två av mina favoriter kombinerade i en. Kan det bli bättre?

te

Idag gav jag efter. jag kokade upp vattnet och lät allt dra i sju minuter (japp, jag följde till och med instruktionerna den här gången!), sedan tog jag en tentativ sipp och…

Jo, det var väl okej.

Inte illa, men det finns mycket som slår det. Med lite honung i kan jag till och med tänka mig att dricka upp en kopp eller två redan nu. Men did it rock my world?

Hardly.

te OCH choklad – inte te MED choklad!

Nej, om du, som jag, har en passion för choklad, drick ett annat te och sträck dig efter en chokladbit – eller ännu hellre – en nybakt brownie – att äta till. Eller välj en vanlig, hederlig kopp varm choklad, med eller utan oboy.

Och förresten; Kaffe är fortfarande inte min kopp te 😉

Kommentera

