Restaurang Rasken på Campus i Växjö

Kommer ni ihåg den där hemtentan jag nämnde häromdagen? Den där jag borde börjat skriva på men tragiskt nog aldrig kommer igång med? Ja, idag satt vi på biblioteket, jag och två vänner som kämpar med samma sak, HELA förmiddagen och försökte få ner något på papper som i alla fall LIKNAR en universitetsuppsats.

Min har nu ett försättsblad och numrering i hörnet. Alla sidor. Som än så länge bara är en.

Efter allt slit det tog för att fixa det, läsa massa underbara bloggar, sitta och trycka på uppdatera på facebook fast ingen verkade vara online och vänta på mejl som aldrig kom tog vi en välförtjänt (?) lunchpaus.

Här på campus i Växjö – det vill säga Linnéuniversitetet – finns det tre ställen att äta på som kan klassas som caféer eller restauranger (då räknar jag varken pizzerian, kebabvagnar eller de olika småcaféerna som ligger lite överallt inne i lektionsbyggnaderna). Det är då dels Café Tufvan som jag skrev om alldeles i början av den här bloggen. De har ett begränsat utbud av matmöjligheter men håller låga priser. Sedan finns det två lite dyrare restauranger med tre olika menyval varje dag – Restaurang Kristina och Restaurang Rasken. Idag valde vi den senare.

Restaurang Rasken är det dyraste stället att äta på här så jag har själv bara varit där två eller tre gånger. Maten är god, det är inte det, men inte så bra att det känns rätt att lägga nästan 80 kronor på en dagens rätt, inte ens när det ingår dricka (mjölk, juice eller vatten), salladsbar och te med kaka efter maten. Är man student så är man, och då är det skönare om lunchen kostar maximalt runt 50-lappen.

Men idag kostade vi alltså på oss att gå dit. Det är ändå CSNdag, vilket gör oss ANINGEN rikare, och så är det ju faktiskt fredag, början på helgen och två ”lediga” dagar framöver.

Det här var det vegetariska alternativet:

dagens vegetariska lunch

”Ostgratinerade enchiladas med majs och svamp serveras med grönsallad och gräddfil”

Först och främst – om det FINNS salladsbar med MÅNGA olika alternativ, däribland grönsallad, fyll inte ut tallriken med mat jag betalar för med just grönsallad. Det känns bara snålt.

Dessutom – det var väldigt lite svamp i min enchilada. Jag kan MÖJLIGTVIS ha hittat en däri, men i huvudsak fanns där bara majs. Mycket majs. Och majs är gott, det är det verkligen, men också hyfsat billigt. Vilket gör att det kändes som en väldigt dyr tallrik mat i jämförelse med vad jag faktiskt fick på den. För handen på hjärtat; hur mycket kostar det att köpa en tortilla, fylla den med majs, gratinera med ost, hälla på lite gräddfil och en blandad sallad?

*mummel*

Men jag betalade väl egentligen inte bara för själva maten, utan för besöket i sig. För det otroligt goda brödet man kan hämta sig, för pizzasalladen i salladsbaren. För sällskapet. För smakbiten av köttätarnas ”potatisbakelse”. För teet (men jag valde bort den skumma lilla havrekakan).

Ibland är det allt som behövs för att göra en matupplevelse positiv ❤

Kommentera

