Färsk tortellini med ädelostsås

Om jag inte nämnt det förut så kan jag ju ta ett par rader här och berätta för er just vilken stor filmnörd jag är. Visst, jag ser inte på alls lika många filmer som jag skulle vilja, det har jag varken tid eller pengar till, men när jag väl får en möjlighet finns det inget bättre än att dyka med huvudet först ner i en ny och fräsch filmvärld där verkligen ALLT kan hända.

Och varför nämner jag detta just nu? och i en matblogg av alla ställen.Egentligen har jag ingen förklaring, annat än att jag upptäckt att jag kan skriva vad jag vill i en blogg jag själv har hand om ;)

Däremot sitter jag nu, nöjd och glad och aningen matkomig, och tittar på sammandraget av Oscarsgalan som visades igårkväll. Vilken höjdpunkt det är på filmåret! Vad fantastiskt det är att se alla dessa otroliga filmer, hyllade för det de rätteligen SKA hyllas för, få den äran tilldelad som de verkligen förtjänar.

I år hoppas jag på att inception får sin beskärda del av priser – en film som fick mig att gapa av beundran –  och att the king’s speech får alla som inte inception får. Så tänker jag titta på så många klipp som det bara är möjligt från the black swan som jag har höga förhoppningar på!

Vad tyckte jag då passade att äta till denna stora händelse?

färsk tortellini med ädelostsås

Som ni ser valde jag att lyxa till det lite med färsk pasta. Tyvärr var jag inte ambitiös nog att göra den själv, jag har provat några gånger men utan pastamaskin är det lite klurigt att få degen tillräckligt tunn, utan willys fick stå för grovjobbet. Tyvärr (igen!) hittade jag inte deras färska fullkornstortellini, har de slutat att sälja den?

Till tortellinin lagade jag en ädelostsås, något som jag tycker är helt sjukt roligt att göra! Den här är nämligen baserad på en bèchamelsås, och det är verkligen den sås som jag tycker är allra roligast att röra ihop. Det är något med hur bara tre simpla ingredienser – smör, mjöl och mjölk – kan förvandlas så totalt och bli en tjock, ljuvlig sås inför ögonen på oss vanliga dödliga!

Jag vet, jag är lättimponerad…

Receptet på denna sås skulle kunna vara något sådant här:

25g smör
4 msk mjöl
4-5 dl mjölk
salt och peppar
hackad basilika
100g ädelost (eller mer om du gillar det^^)

Smält smör i en kastrull, pudra över mjölet och rör ihop. Stäng gärna av plattan ett tag så kastrullen får vila lite, men glöm inte att röra om så inget fastnar i botten! Rör i mjölken långsamt, gärna deciliter för deciliter. Koka upp igen, salta, peppra och rör i den hackade basilikan. Smula i osten, rör tills den smält. Servera med pasta.

Ett tips för att se om bèchamelsåsen fått rätt konsistens är att

1. Röra tills den tjocknat.

2. doppa i en sked, lyft ur den och dra med fingret över baksidan. Om sträcket stannar kvar är såsen färdig, om den genast täcks av sås igen måste den koka ihop lite till.

Om du inte gillar ädelost finns det alla möjliga olika varianter på pastasås baserat på just bèchamel.Varför inte blanda i det rivna skalet och saften från en citron?  Bara fantasin sätter gränserna!

Kommentera

