Zucchinitäckt quornfilé

Kommer ni ihåg den där zucchinin som jag använt så flitigt i mina inlägg? Den som fått ge sitt liv åt både zucchinipasta och ingefärswokade grönsaker? Ja, idag var den på upphällningen. Jag gav mig sjutton på att jag skulle använda HELA nu när jag lovat mig själv att jag ska försöka använda upp det jag köper hem (låtsas inte om att jag slängde ut möglig ajvar relish och snustorr ost tidigare idag) och letade upp ett intressant recept med just zucchini att njuta av ikväll.

Den egentliga huvudingrediensen i detta recept var då lax, men jag, som hårdhudad vegetarian, kände att det inte riktigt fungerade för mig. Men varför rata receptet bara för att lite av innehållet inte tilltalar? Gör om, gör rätt!

Så jag valde att byta ut laxen mot quornfilé som jag personligen tycker väldigt mycket om. Resultatet blev det här:

zucchinitäckt quornfilé

Tanken var att lite traditionellt servera filén med kokt potatis, något som jag ofta ratar bara för att jag växte upp på det (min pappa äter nästan ingenting annat). Tyvärr (?) var den potatisen jag hade inte riktigt kry (dagens absoluta underdrift) så jag valde att byta riktning och fixa till lite fullkornscouscous istället.

Originalreceptets författare tycker att man ska röra ihop en ingefärsyoghurt också, men jag som är lite nitisk med min tallriksmodell, fann den helt onödig. Zucchinitäcket är en sås i sig, man behöver inte två olika. Men om du saknar något kallt att bryta av med, är den absolut ett alternativ!

Servera gärna med en kokt grönsak – till exempel haricots verts – och om du vill kan du hacka lite tomat över, för en roligare färgbrytning 😉

Kommentera

