Kikärtspanna med bitar à la kyckling

Att pyssla i köket är lite av ett andningshål för mig. Mitt i all stress över tentor, uppsatser, presentationer och budgetar kan jag bara släppa alla tankar på skola och räkningar i någon timme eller två och få göra något för min egen skull, helt efter vad jag själv vill och känner för. Jag lagar ju ändå mat för att JAG ska äta den, och eftersom jag bor ensam är det ofta ingen annan i närheten att ta hänsyn till.

Även om det är fler än jag som ska prova det jag åstadkommer, är det inte någon press på att få saker exakt rätt eller precis som de borde vara. Om jag misslyckas gör det ingenting alls, mer än att jag kanske stoppar undan kameran och raderar receptet från minnet. Det är skönt att veta det, att min framtid inte hänger på hur välkokt potatisen blir eller hur många olika ingredienser det gömmer sig i svampsåsen.

Den enda som sätter press är jag själv, och visst, jag är inte alltid den lättaste att ha att göra med när det kommer till att godkänna det jag lagar eller bakar men i grund och botten så vet jag ju att jag kommer överleva även om jag råkar ta ut muffinsen lite för sent.

Jag kommer nog aldrig riktigt förstå de som äter samma sak dag ut och dag in, de som lever på pizza och kebabhakens menyer eller de som helt enkelt livnär sig på mackor och maximalt kokar nudlar till middag. Det är ju ändå livsviktigt att äta (tro mig, det har jag fått inpräntat i minnet nu) så varför inte njuta av det? Varför inte ge kroppen det den verkligen behöver OCH se till att det smakar gott på samma gång?

Efter denna lilla tankekedja är det då dags att presentera kvällen matval. Receptet hittar du här.

kikärtspanna med bitar à la kyckling

Dock valde jag att förändra originalreceptet lite. Jag använde inte quornbitar utan ”bitar à la kyckling” från hälsans kök. Man kan tycka vad man vill om namnet på produkten (som är urfånigt) men bitarna är mycket goda, och absolut värda ett försök! De är ovo-vegetariska och därför passar de för de flesta, men inte veganer, sojaallergiker eller laktosintoleranta.

bitar à la kyckling

Som fattig student använde jag inte saffran i den här rätten, utan kryddade med gurkmeja. Det ger färgen men inte smaken, vilket jag kände var helt okej.

Istället för bulgur serverade jag den tillsammans med quinoa som är bland det absolut bästa jag vet, sallad och så gjorde jag en kall sås på lättcrème fraiche, riven ingefära, salt och peppar att ha till, annars kan det bli aningen torrt.

Prova!  😉

Kommentera

