Restaurang 4kök i Kalmar

Om det är någon stad i Sverige jag skulle kunna spendera mitt liv i, är det Kalmar.

Och i fina, härliga Kalmar var jag idag. Eftersom staden ligger en timmas bilväg från min gamla hemstad är det ändå en förhållandevis familjär plats och jag förundras över att den inte har mist sin guldglans, men det gör mig ingenting, jag ser alltid fram emot att spendera ett par timmar där.

Kalmar är en mycket restaurangtät stad, med caféer i varje hörn och mysiga matställen staplade på varandra. Dock finns det ett ställe, som ligger lagom centralt och har luncherbjudanden ända tills klockan fyra, som jag återkommer till gång på gång på gång.

Restaurang 4kök.

Jag vet inte hur många gånger jag suttit vid ett av borden i deras rymliga ”matsal”, ofta själv, men ibland med vänner, min bror eller som idag med en förälder (denna gång mamma). Deras vegetariska meny har jag för länge sedan ätit mig igenom, men av någon anledning gör det mig ingenting, de har tillräckligt med rätter för att jag inte ska känna mig uttråkad, även då jag har en tiondel så många rätter att välja på som de flesta andra.

Dagen till ära valde jag den okrönta ettan på min lilla lista över ”bäst rätter för herbivorer”, nämligen det här:

quornfilé med stekta grönsaker och tomat/basilikasås

Stekt quornfilé med blandade grönsaker och en mycket god tomat/basilikasås. Till det:

pommes frites

De enda pommes fritesen jag vet som är värda att offra kalorier på.

Det är inte ofta jag snöar in på en rätt, och jag brukar försöka variera mig även de gånger jag besöker 4kök, men jag återkommer till den här ofta, ofta.

Om den mot förmodan inte lockar är också tvåan på listan värd sin vikt i guld – getosttoast på salladsbädd med honung, valnötter och russin. För 85 kronor är den din!

Annars finns det valmöjligheter som vegetarisk burgare (ordinär), falafel (okej), vegetarisk pasta (rejäl portion), två olika sallader, och pannkakor om inget annat lockar. Allt för ganska så överkomliga priser – i alla fall aldrig över hundralappen.

Fika har de också, mamma festade på en semla som såg väldigt lockande ut:

mumsig semla!

Om ni någonsin är i Kalmar och finner att det är svårt att välja restaurang är 4kök ett trevligt ställe. Det går fort, personalen är trevlig, valmöjligheterna är oändliga och priset överkomligt. Besök inte toaletten, och jag kan nästan lova att du kommer gå nöjd därifrån 😉

Kommentera

