Ugnspannkaka med tärningar a la bacon

Ugnspannkaka är något som direkt får mig att minnas tillbaka till långa högstadiedagar med en halvtimmas lunch som gick åt bara av att stå i kön till kantinerna. När det inte vankades fiskpinnar, sprödbakad torsk, fiskpanetter eller något annat av de femtioelva namn som alla betydde samma sak, fick vi då och då också något  så exotiskt som ugnspannkaka. Exotiskt eftersom min mamma därhemma aldrig lagade till det, exotiskt för att de faktiskt inte smakade så tokigt FAST man var i skolans matsal och ALLT hade en ton av ”vi bryr oss inte vad ni stoppar i er så länge som det är billigt och onyttigt”.

Under den tiden var jag inte vegetarian men alltsomoftast valde jag ändå ugnspannkakan UTAN fläsk. Båda möjligheterna fanns, men skolans fläsk var ökänt, och jag hade aldrig riktigt tyckt om bacon eller annan liknande köttprodukt någon gång under min uppväxt.

Idag kom jag hem sent efter en lång dag spenderad på tåg och ville laga något som inte tog för lång tid eller för mycket jobb. Inte för att jag är lat av mig när det kommer till att laga mat, men för att jag har så fullt upp med skolarbete nu att det allting annat måste komprimeras ihop till så små tidsrymder som möjligt.

Det är där ugnspannkaka kommer in i bilden.

Jag valde att blanda vetemjölet med grahamsmjöl för att få den lite matigare och framförallt mycket godare, dessutom upptäckte jag att jag hade lite kvar av den vegetariska produkten tärningar à la bacon från hälsans kök. Varför inte blanda i de stackars små bitarna i pannkakan?

ugnspannkaka med tärningar à la bacon

Receptet jag använde mig av idag är det som sitter i bakhuvudet någonstans. Ungefär så här ser det ut:

4-6 portioner (som går utmärkt att frysa)

2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
6 dl mjölk
3 ägg
salt
1 dl tärningar à la bacon

Ugn: 225 grader

Börja med att smörja en långpanna. Ta fram tärningar à la bacon ur frysen om du vill ha det i. Bre ut dem på långpannan och sätt in i ugnen i fem minuter, för att tina upp dem lite. Som synes har jag inte jättemånga bitar på min plåt, men det var alla jag hade. Självklart kan du använda fler om du vill.

tärningar à la bacon

Blanda de båda mjölsorterna och salt efter behag i en bunke. Vispa i mjölken, gärna lite i taget för hand eller med elvisp.

Vispa i äggen.

Häll smeten över ”baconbitarna” och sätt in i ugnen i ungefär 25 minuter.

Den kommer bli bubblig och få en gyllene färg .

VIKTIGT: Servera med lingonsylt och rivna morötter! Annars är det ingen riktig ugnspannkakemiddag 😉

Kommentera

