Ädelostgratinerad fänkål

fänkål

Det har legat en bit fänkål i min kyl i säkert en vecka nu, jag har velat prova att göra någonting med den men fegat ur lite när jag haft chansen. Fänkål… Det låter inte sådär fruktansvärt aptitretande. Dessutom har jag hört att den smakar åt anishållet, och den luktar så också, och anis är inte riktigt en favoritsmak. Det och koriander jobbar jag på att tycka om, men det går sådär.

Ändå är jag nyfiken, de senaste dagarna har den lockat lite inifrån kyllådan jag placerat den i. När jag så tittade på den igår såg jag att det nog var dags att använda den ganska snart, om jag inte ville räkna in den i kategorin mat-jag-köper-som-inte-blir-uppäten.

Så vad gör man med en fänkål?

Jag vet att det finns de som panerar dem och ugnsbakar dem, men jag kände inte att det var något jag ville satsa på. Jag panerade aubergine för  inte så länge sedan, och visst var det ätbart, men inte världsomvälvande.

Gratinera den då? Kan inte det vara en tanke?

Av de ingredienser jag hade hemma experimenterade jag fram en fänkålsrätt att  prova – och jag medger, det kanske inte är det smartaste att göra om man aldrig ätit något förut. Vad passar ihop? Hur tillagar man det? Hur länge och hur mycket? Så lite eftersökningar fick jag göra, så jag inte förstörde den totalt.

Ett liknande recept som jag snodde  inspiration ifrån hittar du här. Däremot bytte jag ut västerbottensost mot ädelost, närmare bestämt gorgonzola, jag halverade receptet, kokade fänkålen i 20 minuter och skippade allt som hade med lax och gremolata att göra.

Resultatet?

ädelostgratinerad fänkål

 

Ärligt talat… Potatis, broccoli och ädelostgratinering fungerade utmärkt, men fänkålen? Nja… Det var väl ingen direkt hit. Mycket av anisdoften kokade bort under tillagningen, men jag kände den fortfarande i rummet och den var  inte så tilltalande. Matlagning är ju inte bara smak, men också doft, och aromen kunde jag varit utan. Den smakade dock bättre än den luktade, dock inte tillräckligt gott för att göra mig nöjd. Kanske är det en sådan smak som man måste vänja sig vid? Som växer? Eller kanske kombinerade jag det lite fel? Jag är absolut beredd att ge fänkålen fler försök, men då får nog någon med lite mer erfarenhet göra grovjobbet…

Ädelsostgratinerad fänkål med kokt potatis och broccoli

Ja, och så blevgratineringen kanske aaaningen grynig 😉 Men fullt ätbar!

Har du ätit fänkål? Kan du tipsa mig om ett gott recept?

Kommentera

