Smaktest – Keso mellanmål: cashewnötter, ananas, apelsin, papaya

keso mellanmål cashewnötter, ananas, apelsin, papaya

Keso är något jag har delade känslor inför. Ibland står jag framför kylen i mataffären och får för mig att jag tycker det är fruktansvärt, hjärtslitande SUPERGOTT, men sedan när jag väl köper hem en paket (säger man förresten en paket eller ett paket? Vad säger du?) står den ändå i kylen i ett par veckor tills den är mogen nog att slängas. Jag har gjort ett par lasagner som innehållit keso och verkligen uppskattat dem, i paj fungerar det också bra, men sedan då? Vad gör man annars med keso för att  tycka att det är spännande nog att äta?

Bara naturellt på macka blir det lätt lite tråkigt efter en tugga eller två, en tallrik keso är inte heller något jag längtar efter. Några i min bekantskapskrets har kört varianten blanda-ut-det-med-funlight-och-låtsas-att-det-är-något-det-inte-är. Inte heller min favorit.

Så när jag såg dessa nya små mellanmålsblandningar blev jag direkt sugen på att prova. Sedan tittade jag lite närmare, och fegade ur. Gång på gång på gång. Den har nämligen ett par saker emot sig, enligt mig:

– En portion på 150 gram keso kostar runt 18 kronor (det får man TVÅ risifrutti för! Som jag ofta prioriterar om jag vill köpa färdigförpackade mellanmål redo att äta)!
– Smakerna man kan välja mellan är; cashewnötter, ananas, apelsin och papaya ELLER hasselnöt, blåbär och tranbär. TYVÄRR (och jag menar verkligen det) är jag ingen nötälskare. Jag önskar att jag kunde gilla dessa små nyttigheter mer än jag gör, men det GÅR inte. Jag använder dem i mat och i bröd. Överdragna med ett  tjockt lager choklad eller nedtryckta i kakor är de fantastiska. Men naturella… Nej, inte något jag längtar efter.
– Egentligen känns det inte som att ett av dessa kesomellanmål är så svårt att slänga ihop själv. Och då kommer vi tillbaka till punkt ett. Jag påminner igen: 18 kronor!

Så det är lite ironiskt att jag ändå inte kunde hålla fingrarna borta till slut. Jag föredrar cashewnötter framför hasselnötter (men de är fortfarande the lesser of two evils) så valet föll på CASHEWNÖTTER – ANANAS – APELSIN – PAPAYA.

Först av allt, det är väldigt praktiskt att man får med en sked till förpackningen, det saknar jag ofta när man behöver ett snabbt mellanmål och letar bland de små yoghurtburkarna man kan välja mellan. Väldigt få av dem har en sked med sig. Då blir burken genast borträknad (där också ovannämnda risifrutti) eftersom det inte finns något sätt att äta den utan att se ut som en grottmänniska modell tidig.

Efter att ha öppnat nöt-och-fruktblandningen som sitter i locket och hällt den i keson tog jag ett djupt andetag och dök i.

Det var faktiskt inte så tokigt! Visst smakade det cashewnötter, men uppblandad med den mildare keson och de söta fruktbitarna var de inte så påträngande som jag oroade mig att de skulle vara. Och på tal om fruktbitar så var de verkligen pricken över i! Lagom i antal och mycket smakrika (dock hade jag gärna sett att det inte var några apelsinbitar i, men det är bara en personlig reflektion).

Så jag är beredd att köpa den här någon gång igen när jag är ute efter ett snack mellan måltiderna som inte känns för onyttigt eller för svårt att äta. Inte för 18 kronor, men kanske i halva-prisetlådan på ica? 😉

Kommentera

