Majsplättar

Den här helgen har varit mer av en ”luta-dig-inte-bakåt-och-vila-ögonen-en-enda-sekund-du har-miljoner-saker-att-hinna-med-helg” än vad jag hade velat  ha den till. Istället för att kunna fokusera på de där ljuvliga semlorna som snart ska ätas (och antagligen inte bakas hos mig, men jag hade velat hinna med det idag…) så hängde näsan över tentaplugg och hemtentaskrivning. Jag lovade mig själv att få klar just hemtentan ikväll så jag fick till slut ta tjuren vid hornen och skrida till verket.
.
Så, när det till sist var dags för mig att skicka iväg resultatet och äntligen ta fram grytor och kastruller inför kvällens middag upptäckte jag att klockan närmade sig halv 10 med stormsteg. Halv tio? Uppenbarligen var det inte läge att koka ihop det jag planerat inför kvällen och låta det puttra i sina 40-50 minuter som receptet bad om.
.
Dags att tänka om.
.
Kvällens middag bestod därför av inte mindre än en hel hög av majsplättar – gjorda efter detta recept.
.
majsplättar

.
Jag har lagat liknande plättar ett par gånger förut men jag glömmer efter varje gång hur gott jag faktiskt tycker att det är. För det är säkert, även om det kanske låter lite mystiskt, de är verkligen värda att prova!
.
Här hemma gjordes det bara en halv sats av smeten i receptet och jag fick en hel del plättar att mumsa på, så det är också ett billigt alternativ som inte tar särskilt många minuter om man har lite fart på stekpannan. Inte helt fel! Själva smeten blir väldigt lös, ungefär som en vanlig pannkakssmet men oroa dig inte, den ska vara så.
.
När jag stekte mina använde jag mellan en halv och 3/4 deciliter smet per styck, men man kan säkert göra dem större om man hellre vill det, tänk bara på att det tar ett par sekunder (inte särskilt lång tid!) för dem att stelna, så flytta inte runt dem i pannan för snabbt, då blir de mos 😉
.
Själv serverade jag dem med sallad, ett par skivor tomat, sockerärtor, lite lättcrème fraiche och de majskornen som var kvar i burken (en halv sats behövde nästan en hel liten majsburk, så varför inte tömma den helt?).
.
.
.
Kommentera

