Daal eller linsgryta med kokosmjölk

Daal. En av de mer exotiska rätter jag över tid blivit riktigt förtjust i. Det är matigt, billigt, inspirerande fritt att göra, helt vegetariskt och bara riktigt, riktigt gott! Men vad exakt är det?

Wikipedia har som vanligt en definition – dock bara på engelska den här gången:

”preparation of pulses (dried lentils, peas or beans) which have been stripped of their outer hulls and split. It also refers to the thick stew prepared from these, an important part of Indian, Nepali,Pakistani, Sri Lankan, and Bangladeshi cuisine. It is regularly eaten with rice and vegetables in Southern India, and with both rice and roti (wheat-based flat bread) throughout Northern India and Pakistan”

Så alltså, i korthet – linser, bönor och/eller ärtor som kokas ihop till en tjock gryta och äts med ris eller bröd – främst i vissa asiatiska länder som Indien och Pakistan. Och så i Sverige då förstås, där åtminstone jag ser till att laga till en lite regelbundet.

Första gången jag hittade ett recept som jag bestämde mig för att prova visste jag inte riktigt vad jag hade framför mig. Och egentligen vet jag väl inte riktigt det än, med tanke på att jag aldrig ätit en daal framställd av någon som faktiskt har lite vetskap om vad han sysslar med. Jag vet bara min egenframställdad kunskap, men jag trivs med den bilden av en varm, tjock, smakrik gryta linser som passar att serveras med… allt egentligen. Kanske inte glass.

Så här såg min Daal ut idag:

daal

Regel nummer ett när man är sugen på daal är att det egentligen inte finns mycket att rätta sig efter. Man bestämmer sig för grunden – i mitt fall röda linser – om man vill använda buljong eller mjölkprodukt – det vanligaste är kokosmjölk som jag använde här – och vad för kryddor man är sugen på – variationerna är oändliga men kan bestå av tex spiskummin, gurkmeja, koriander (gärna färsk), kanel eller varför inte något riktigt otippat som peppar och salt 😉

Ett recept som liknar det jag lagade är det här.

Servera med tillexempel pitabröd (baka själv eller köp färdigt som jag råkade göra) turkisk yoghurt (mångkulturell tallrik!^^) och sallad för en komplett måltid. Njut!

Kommentera

