Chokladbiskvier går alltid hem

När jag var yngre älskade jag chokladbiskvier. Annars var jag inte ett barn som drogs till kakor och bakverk, tro det eller ej, jag valde nästan alltid en smörgås över wienerbröd och kokosbollar. Men en dag åt vi chokladbiskvier hos min faster och jag tyckte de var helt fantastiska! Och kärleken höll i sig ända tills de berättade att bottnen var gjord av mandelmassa ett par månader senare. Helt plötsligt lät det som världens mest horribla kaka någonsin 😉

Lyckligtvis diskriminerar jag inte mot mandelmassa längre (tvärtom, hur skulle jag annars överleva? Inga semlor, inga biskvier…) och bakar mer än gärna ett par stycken då och då. Så här gör jag mina!

chokladbiskvier

Ingredienser till bottnen:

150g mandelmassa
1.5dl strösocker
1 äggvita

Riv mandelmassan grovt i en bunke eller skål. Häll över socker och äggvitor. Blanda, med visp, elvisp eller som jag, med händerna tills det blivit en jämn smet.

bottnar

Spritsa eller klicka ut smeten på en bakpappersklädd plåt. Grädda i 175 grader ca 10 minuter. De ska få lite färg men inte för mycket, då blir de gärna mer åt det knapriga hållet.Låt svalna innan du tar loss dem från bakpappret.

***

Ingredienser smörkräm:

50g mörk choklad (jag använde lindt 70%)
125g rumsvarmt (!) smör
1.5dl florsocker
2tsk vaniljsocker
1 äggula (tänk vad bra att det blev en över efter att bottnen bakats ^^)

Rör ihop alla ingredienser  med elvisp till en slät massa.

Vänd de avsvalnade bottnarna så den platta sidan kommer uppåt och bred på smörkrämen. Låt den gärna bli toppig så du får den traditionella formen på biskvin.

Låt stelna i kylskåp i ungefär en timma.

***

Ingredienser till topping:

ca 150 gram mörk choklad (jag använde resten av lindtkakan och blandade med lindts choklad med havssalt, men det går såklart bra med vilken sort sorts mörk choklad som helst)

När smörkrämen stelnat, smält chokladen i mikro eller vattenbad.

Doppa kakan i chokladen och ställ tillbaka i kylen för att stelna ordentligt.

resultatet

Ät och njut!

Kommentera

