Kålpudding på sojafärs som mormor skulle gjort den

Jag har inte så många familjerecept i familjen. Om det någon gång lagats mat som ”gått i generationer” här hemma så har de varit så otroligt köttrika att de varit svåra att modifiera för mig som helst undviker det där med döda djurdelar i min mat (men om du tycker om det så dömer jag dig inte!). Dock finns det undantag och ett av dem kom upp häromdagen när jag hittade vitkål för ett billigt pris – mormors mumsiga kålpudding!

Just kålpudding är jag svag för. Jag tycker SÅ mycket om vitkål, och tillsammans med färssåsen blir det en helt utmärkt god och mättande måltid. Som de skulle sagt i USA – comfort food om något! (för övrigt älskar jag termen comfort food. Är det inte vad recept man växt upp med är? En tröst under kalla/ledsna/mysiga dagar?). Inte är det särskilt komplicerat heller. Allt man behöver är:

soja, sirap, matlagningsgrädde, smör, vitkål och soja/quornfärs

– soja
– sirap
– 2-3 dlmatlagningsgrädde eller vanlig grädde
– smör
– 1 klyfta vitkål
– ca 300g sojafärs eller quornfärs

Tyvärr kan jag inte ge mer än ungefärliga mått eftersom jag höftar ingredienserna varje gång. Men det är inte jättenoga 😉

Börja med att bryna vitkål i smör. Mängden är ganska godtycklig, jag brukar vilja ha mer vitkål på botten än ovanpå, men det är en smaksak. Lägg sedan den brynta kålen i en smord form.

Stek soja/quornfärsen i ett par minuter.

Häll på matlagningsgrädde, runt 2 dl, och om du vill även passerade tomater (jag hade ungefär en dl kvar från när jag lagade daal häromdagen som jag adderade, men det är inget jag brukar göra) och låt koka en stund. Salta och peppra.

i form

Häll över färssåsen i formen. Ringla över sirap och soja. Ibland gör jag detta över vitkålen i botten också, vilket är helt upp till en själv.

mer vitkål

Stek resten av vitkålen i smör och addera den på toppen av färssåsen. Självklart kan man steka all vitkål i början och spara hälften till det här momentet!

med smör

Ringla över sirap (snåla inte!) och lite soja till. Är du inte rädd för lite fett (eller ett par extra kalorier) är det väldigt gott att toppa med ett par smörbitar. Det ger lite extra ”umpf” till kålpuddingen.

Om det hela ser aningen torrt ut kan du hälla över lite mer (matlagnings)grädde eller lite mjölk.

Grädda längst ner i ugnen tills den fått lite färg.

Tag ut, servera med tillexempel kokt potatis, broccoli och lingonsylt och njut!

Kommentera

