Lätt som en omelett!

I veckan som gick hann jag med att äta omelett inte bara en gång utan två, så jag tänkte att ett inlägg om dem inte vore helt fel. För finns det egentligen något smidigare eller mer tacksamt än just denna lilla pärla till äggrätt? Två-tre ägg och vatten är egentligen allt du behöver, och om du har det är det sedan fritt fram att fylla den med PRECIS vad du vill! Vilken chans!

omelett i ett nafs!

Visst, jag är ofta ganska tråkig och styr mig mot traditionella fyllningar som stuvad (eller ostuvad) svamp, lök och ost, men när jag har tiden och fantasin kan kreationerna bli riktigt intressanta! Fetaost/brieost, soltorkad tomat och oliv är fantastiskt, gärna färsk spenat också om du har det. Eller en tacoinspirerad omelett fylld med bönor, quornfärs, lite krossade nachochips, majs och lök? Servera med gräddfil, guacamole eller salsa. Jag vet att jag till och med fyllt omeletter med rester från kylen, om jag haft lite ris kvar som inte riktigt räcker till en portion, quorngryta eller till och med sallader (fyll då omeletten allra sist så salladen inte blir alldeles för varm!). Det finns OÄNDLIGT med roliga, smaskiga och varierande kombinationer, och de smakar oftast riktigt bra (alltid ett plus).

Ägg är dessutom näringsrikt, billigt (fortfarande billigt även om du skulle kunna tänka dig att köpa de aningen mer kostsamma ekologiska äggen. Jag vet, jag tjatar, men det är verkligen en liten insats som gör stor skillnad!) och fullt av protein! Bara positivt 😀

Mitt standardrecept lyder:

två ägg (tre om du är hungrig)
ca1 tsk vatten (en del avänder mjölk eller grädde, men jag tycker verkligen att vatten blir allra bäst!)
salt och peppar

knäck äggen i en bunke och blanda med en gaffel (för att få till den rätta ”fluffigheten”). GLÖM INTE att salta och peppra, det gör STOR skillnad!

på gång

Häll äggsmeten i en varm panna med lite smält smör. Välj om du antingen rör lite i den under tillagningen för att duktigt inte få någon färg på själva omeletten (vad man kallar en fransk omelett) eller låt den bara stelna. fyll med ingredienserna du valt, grunda gärna med osten först så smälter den in i själva omelettsmeten och gör att omeletten ser fylligare ut. Vik över ena halvan, låt den glida upp på en tallrik och servera. Om du, som jag, tror på att tallriksmodellen är ”the way to go”, ät gärna bröd till för kolhydraternas skull och servera med en härlig sallad eller kokta grönsaker.

Mums!

fylld med ost, lök och kantareller

Omelett nr 1 denna vecka gjordes på tre ägg, ost, stekta kantareller(tyvärr inte färska sådana, det är inte riktigt rätt årstid för det) och stekt lök.

fylld med stekt lök, stekta champinjoner och ost

Omelett nr 2 blev en nödlösning då jag hade tre oanvända äggulor i kylen, så den bestod av dessa tre äggulor, ett helt ägg, riven ost, stekta champinjoner, och stekt lök. Med lite lättcrème fraiche och ajvar relish kändes det hela väldigt lyxigt trots att ingredienslistan var simpel!

Vad brukar du fylla dina omeletter med?

Kommentera

