Pastasås med ajvar relish

Igår hade jag äntligen möjligheten att besöka SF för att få se den film jag varit mest exalterad över det senaste halvåret – Black Swan. Vad jag tyckte (fantastiskt skådespeleri, mörk, mörk historia, ganska skrämmande!) är en annan historia, men när jag kom hem vid nio-snåret var inte första prioritet att ställa mig och laga en trerätters festmåltid, inte när jag var både trött och fortfarande lite tagen av filmens styrka.

Pasta är ett fantastiskt påhitt som kan ätas tillsammans med SÅ många olika smaker, beroende på vad man för tillfället är sugen på/ har hemma i kylen. Idag valde jag fullkornsspagetti som jag kokade och serverade med en enkel pastasås gjord på (tyvärr?) färdiggjord ajvar relish. Man kan absolut göra egen, det blir en helt annan smak på den när man lagt ner den extra energin, men den köpta varianten är verkligen prisvärd.

Ingredienser (2 portioner)

1/2 purjolök
ca 150-200 gram bitar à la kyckling från hälsans kök (en halv påse)
4-5 champinjoner
ca 2 dl matlagningsgrädde
ett par matskedar ajvar relish efter eget tycke och smak (eftersom jag är en styrkemes använde jag 2-3 matskedar av den milda varianten. Men det där varierar ju)

Skiva purjolöken och champinjonerna. Fräs dem båda och de djupfrysta bitarna à la kyckling (självklart kan dessa bytas ut mot t.ex quornbitar eller liknande) i smör eller olja en stund tills de fått färg. Häll i matlagningsgrädden och smaksätt med ajvar relish. Låt puttra några minuter (se efter om de vegetariska bitarna är genomvarma), salta, peppra och smaka av. Addera lite mer ajvar relish om det behövs.

Jag serverade med  färsk purjolök. Riv gärna lite morötter eller mixa en sallad att äta bredvid, för att få i dig allt du behöver enligt tallriksmodellen (om du som jag tror på den ^^)

Voilà! En snabb måltid som inte tar mer än 15 minuter att laga, men som är mycket roligare än en djupfryst pizza 😉

Kommentera

