Snickerskakor på mitt sätt

Något av det bästa med att bo som jag gör – på campus runt universitetet jag studerar vid – är att många av de fina människor man umgås med i klassrummet var och varannan dag också bor i närheten, ibland till och med i samma hus (!). Det är så skönt att alltid ha någon i närheten, även om man inte umgås konstant. Däremot är vi ju alla studenter, vilket gör oss väldigt upptagna (faktiskt!). Förutom det självklara – plugg och lektioner – så har en del av oss deltidsjobb (dock inte jag, mitt köksstyrande är mitt jobb ^^), träningar, läkarbesök, hemmahelger (mamma och pappa måste ju också få sig ett par besök) och massa andra olika saker som tar upp den tid som vi annars skulle ha kunnat spendera tillsammans. Så när man någon gång väl får ihop ALLA på samma gång, eller i alla fall fler än två tre stycken, så gäller det ju att verkligen ta vara på tiden!

Då tycker jag det är extra roligt att baka något. Det behöver inte vara komplicerat eller tidsödande, mitt enda kriterium är att det är riktigt gott och ser aptitligt ut. Den här gången råkade också en av oss vara laktosintolerant, och jag ville ju såklart att hon också skulle kunna smaka på det jag ställde fram.

Valet föll på tre bakverk, varav det här inlägget handlar om ett av dem (men oroa dig inte, de andra recepten kommer det också bloggas om så småningom!). Jag kände nämligen att klassiska snickerskakor kunde passa, de är supergoda och tar inte särskilt lång tid att göra. Dessutom är det lätt att man äter upp allihop på en gång om man gör dem i ensamhet och det är inte jättebra. Visst är de goda, men som vi alla vet betyder ju inte det alltid att de är särskilt nyttiga ;). ”mitt recept” är en version, men det finns många olika, snarlika, och de är alla otroligt lättätna!

Ingredienser snickerskakor:

1 burk jordnötssmör (gärna Skippy crunchy, den mörkblå) Eller gör eget jordnötssmör, om du har tid och lust
2 dl socker
2 dl ljus sirap
ca 9 dl  K-flingor (OBS! Fick reda på att K-flingor INTE är laktosfria, välj därför en annan sorts flingor om du är laktosintolerant eller vegan. De kan bytas ut mot tex rispuffar, cornflakes etc)
150-200 gram mörk choklad (om du som jag vill hålla det hela laktosfritt, läs på förpackningen. Mörk choklad är ofta mjölkfri, men det är inte säkert. Jag använde Marabous mörka choklad.)

Allt du behöver göra är att röra ihop jordnötssmör, socker och sirap i en kastrull på svag värme. Det ska bli en smidig smet, men det ska inte koka.

Om du som jag föraktar disk, dra av kastrullen från plattan och blanda ner de krossade flingorna direkt i smeten. Annars kan du förstås hälla över smeten i en bunke innan du tillsätter flingor.

Bred ut smeten i en långpanna eller annan form (storleken har inte så stor betydelse, det tar bara lite olika tid för den att stelna) som du täckt med bakplåtspapper. Jag använde en djup plåt och smeten räckte till ca 3/4 av plåtens yta.  Ställ sedan in den i kylen (eller ett annat kallt ställe) i ca 1 timme eller tills den stelnat ordentligt.

Smält chokladen i mikro eller vattenbad och bred ut den över kakan. Ställ tillbaka i kylen en timme till, och avnjut sedan med många vänner och en stor kopp te!

Kommentera

