Smaktest – Kahls Raspberry and white chocolate muffin

Kahls är en av de miljontals affärer vi INTE har här i den lilla staden Oskarshamn, där jag kommer ifrån och mina föräldrar fortfarande bor. Vi har inte heller HM, Åhlens, Monki, Bikbok, Ginatricot eller någon annan kedja av större värde, men det är en helt annan,  oerhört gnällig historia.

Därför tar jag mig alltid en tur in till Kahls när jag får chansen. Det är väl inte helt och hållet bra med tanke på att jag nu faktiskt bor i Växjö där de VERKLIGEN har alla de där butikerna jag växt upp utan, men jag har fortfarande inte riktigt förstått att de inte en dag kommer gå upp i rök och lämna mig helt klädlös OCH helt telös (förutom det dussin teer jag råkar ha hemma i kökslådan för tillfället).

Kedjan fokuserar mest på just olika sorters te, och de har verkligen en diger samling! Tyvärr tycker jag inte att hemsidan gör någon större nytta, men efter lite rotande har jag i alla fall hittat en lista med alla deras tesorter ordentligt uppradade. Annars kan man istället trava in i/ta bussen till/köra fram till(om man nu är så duktig att man tagit sitt körkort som vissa här inte har) stadskärnan för att senare stå och längtande scanna hyllorna efter den perfekta smaken för dagen.

Om det inte är te man letar efter finns det också ett litet begränsat antal andra varor att lägga ner sina surt förvärvade slantar på – kaffebönor till exempel, eller kakor, muffins och hemgjorda chokladpraliner.

Varför kände jag då att det här var viktigt att skriva om?

Jo, jag var på ett Kahls igår. I fina Kalmar till och med. Jag kan ju flika in att det INTE var meningen, av någon konstig anledning hamnade jag där medan jag väntade på bussen som skulle ta med mig på en 1 1/2timmesfärd hem till mina föräldrar. Kom på att jag kanske skulle ha något litet att avnjuta på bussen. Kanske en frukt? En smörgås? En muffins? Helt klart en muffins. Och jag som inte smakat Kahls muffins innan fick en fin ursäkt till att gå in där och insupa all härlighet.

När jag kom ut därifrån var jag också ett te rikare. Egentligen hade jag tänkt köpa mig en chailatte, men som alla vet blir man hemskt kissnödig på en gång om man dricker NÅGONTING sittandes på en buss utan toalett, så jag tröstade mitt chailattelösa jag med att köpa med mig ett eget chaite hem – deras fantastiska masala chai. Tillsammans med deras djungelte, ett av deras ceylonteer och rooibos jordgubb och vanilj ligger de nu och gör hela skafferiet väldoftande, vilket inte gör mig det minsta. Mina föräldrar? De överlever 😉

Och muffinsen? Hur blev det med den?

Jag valde den som tilltalade mig mest för tillfället (eftersom jag är otroligt svag för vit choklad) – raspberry and white chocolate.

Gigantisk var den absolut (räknade ut kalorivärdet och stuvade undan det lika snabbt igen så jag skulle slippa tänka på eländet) och smakrik var den helt klart. Själv tyckte jag nog att hallonsylten tog över lite för mycket, den vita chokladen som fanns däri var samlad i mitten, vilket också mycket av just hallonsylten var. Så om du är sugen på en ultrastor hallonsyltsmuffins så är den här för dig! För mig? Den var okej.

3/5

Kommentera

