Smaktest – quorn middagskorv

Mitt val att bli vegetarian har alltid fallit sig väldigt naturligt, och jag var HELT på det klara med att det var MITT beslut och ingen annans. Jag tycker att det är väldigt viktigt att tanken kommer ifrån den egna personen och skulle aldrig någonsin tvinga någon annan att sluta äta kött om det är något som tilltalar. Däremot vill jag gärna inspirera, även de människor som är lite anti alla måltider som bara innehåller delar från växtriket. Okej, så du byter inte ut steken mot quornfilé? Det är helt okej, men smaka gärna lite. Se om du tycker om det. Man KAN ju faktiskt äta vegetariska måltider någon gång ibland utan att för den skull vara vegetarian.

(Tyvärr är det många som inte riktigt förstått just det, att vegetariskt inte behöver vara ett par salladsblad och en morot. Att tofu och sojasubstitut inte är djävulen själv. Men det kan jag skriva en hel bok om, så det lämnar vi till ett senare inlägg.)

Hemma hos mina föräldrar är jag verkligen en minoritet. Här lagas det INTE vegetariskt i onödan! Så när solen tittade fram och värmde för första gången på länge och mamma lyriskt fick pappa att tända grillen visste jag på en gång att det skulle bli upp till mig att bygga ihop en egen måltid.

Så jag tittade igenom frysen för att se om jag kanske, någonstans, skulle lyckas hitta något vegetariskt som legat där sedan jag var hemma förra gången. Och vad får jag se?

Spännande! Falukorv är en av de köttprodukter jag kan komma på mig själv med att sakna vid vissa tillfällen, så full av förväntan bestämde jag att det fick bli grillad middagskorv till lunch.

Utseendet är verkligen likt vanlig falukorv, det är nästan kusligt! Dock är det två minikorvar i förpackningen istället för den sedvanliga stora halvcirkelformade, vilket är praktiskt då man, som jag ofta gör, bara lagar för en eller två personer.

Något svårskuren, eftersom den, som alla quornprodukter, ska användas i fryst tillstånd, men gick gjorde det, och på grillen hamnade den!

Eftersom jag  inte var sådär överdrivet intresserad av mammas färdigköpta potatisgratäng (jag vet, det är inte lätt att ha mig som dotter), så letade jag upp lite överbliven quinoa i skafferiet och en stackars liten burk kidneybönor som jag antagligen köpt hem någon gång för att pynta lite. Tillsammans med grönsaksbuljong och stekt lök blev det riktigt piffigt!

Till utseende och i viss mån smak måste jag säga att quornkorven var väldigt snarlik det jag kommer ihåg som falukorv. För mig är det något positivt, men det är ju upp till var och en. Jag fann smaken god, om än aningen intetsägande, vilket är vanligt när  det kommer till quornprodukter – de kan med fördel smaksättas på annat sätt. Jag är säker på att korven passar utmärkt i korv stroganoff; grillad fungerade den, men den smakade mer grillolja än någonting annat.

En rolig produkt som jag definitivt kommer experimentera lite mer med!

4/5

Kommentera

