Bland kladdkakor och hallongrädde

De flesta av oss har väl ett speciellt förhållande till kakan med stort k – Kladdkakan! Och eftersom att den är så populär finns det tusen och åter tusen olika recept för att få den perfekt i alla avseenden. Inte för att den behöver vara perfekt, den är absolut lika god när den är lite för kladdig eller lite för gräddad,  men det är ett bra svepskäl till att baka den om och om igen 😉

När jag var yngre var kladdkaka det jag allra helst fixade ihop, något min lillebror och hans kompisar var mer än glada över. En av dem fick mig att lova att baka en till honom varje gång han gjorde mig en tjänst, vilket har gjort att han har en hel mängd obakade kladdkakor innestående, något han mer än gärna påminner mig om varje gång jag stöter på honom nu för tiden.

Mitt favoritrecept sedan tiden då jag bakade dem på löpande band är detta – mest för att man oftast har alla ingredienser hemma och för att den blir sådär lagom chokladig. Jag tror att originalet kommer ifrån den fina sidanvegomums, men det här är min version:

2 ägg
3 dl socker
100 g smör
1 1/2 tsk vatten
4 msk kakao
1 1/2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 150 grader.

Smält smöret och ställ det åt sidan för att svalna lite. Rör ihop äggen och sockret så länge, elvisp går bra. Tillsätt det smälta smöret och vattnet när du vispar. Blanda till sist ihop kakao och vetemjöl och tillsätt.

När smeten är blank och jämn, häll den i en form som gärna får vara smord och bröad. En springform med avtagbar kant är att föredra, men en pajform fungerar också. Kakan är klar efter ungefär 30 minuter. Om du tycker den är FÖR kladdig då, vänta 5-10 minuter till innan du tar ut den, jag har nämligen en förkärlek för det där extra kladdiga.

När den är färdig och har fått svalna av lite kan man, om man vill, gratinera den med smält choklad för en finare yta. Naturligtvis kan man sedan hälla på strössel, jordnötter, skivad frukt, eller, som min faster gjorde alldeles nyligen, dulce de leche, grädde och jordgubbar.

Då jag bakade kladdkaka sist valde jag att dekorera den med jordnötter som jag strödde på innan gräddning.

För att göra det hela lite mer spännande serverade jag kakan med hallongrädde, som är lika gott som det låter 😉

2 dl vispgrädde
2 dl tinade hallon  (färska går ju också bra, förstås!)
1 msk socker (smaka av om du vill ha sötare)

Vispa grädden tillsammans med sockret till önskad konsistens. Lägg de tinade hallonen i en bunke och  häll den vispade grädden över. Blanda och servera!

Jag använde halvtinade hallon till min grädde, och blandade försiktigt med elvisp. På så sätt blir det lite bitar kvar, vilket jag tycker passar till kladdkaka.

 

Jag vet, bilderna gör inget rättvisa, men allt jag kan säga är: prova 😉

Kommentera

