Smaktest – crème fraiche gourmet: dill, vinäger, svartpeppar

När det står ”nyhet” på en produkt så är jag fast. Likaså när det står nytt recept, rör ej eller hemlig gåva. Då är det egentligen bara en tidsfråga innan jag sitter där hemma med produkten i handen och funderar för mig själv över hur det gick till. Det gör mig ingenting, men jag förundras varje gång över hur lättmanipulerad jag är. Som smaksatt crème fraiche. Egentligen är jag lite emot halvfabrikat. Inte fullt ut, jag undviker absolut inte allting som kan förenkla min matlagning och förbättra smaken (hej krossade tomater!) men jag köper hellre kikärtor än  färdig falafel och hellre, som i det här fallet – naturell crème fraiche och dill än en vara som består av exakt det men är många kronor dyrare.

För det är lite av mitt problem med just smaksatta crème fraicher och liknande varor – de är inte ohyggligt svåra att fixa ihop själv, och ofta kommer man då både godare och billigare undan. Visst finns det versioner detta inte stämmer in på, men i många fall stämmer det alldeles för väl. Den med smak av senap och charlottenlök tillexempel, blanda ner lite senap i vanlig lättcrème fraiche och du står där med en röra som kostade en bråkdel av den färdiga varan och som smakar precis likadant.

Ändå bjöd jag in denna gourmetcrème fraiche – smaksatt med dill, vinäger och svartpeppar – hem till mig härom kvällen, för ett rättvist smaktest. Är den värd att köpa färdig eller ska jag fortsätta att klippa ner dill i en egen röra?

Först och främst medger jag att den låter väldigt god. Det är inte bara ”med smak av dill” utan det talas om både dill, vinäger OCH svarpeppar på förpackningen, vilket känns väldigt lovande. Och på tal om förpackningen så gör den det den ska, utan att varken överraska eller skrämma bort.

Öppnad slås man genast av en mycket stark dilldoft. Den luktar nästan precis som en öppnad påse dillchips gör, starkt kryddat och absolut tilltalande. Däremot lyckas jag sällan få till en sådan här doft när jag använder dill själv hemma, måste vara någonting i ingredienslistan som verkligen framhäver dillens arom.

För att vara rättvis smakade jag crème fraichen kall, som den var, tillsammans med en måltid. I mitt fall blev det kikärtsbiffar med fetaost, ugnsrostade rotfrukter och sallad som ackompanjerades av nyss nämnda produkt. Spännande smakkombination, men om man äter räkor och andra skaldjur tror jag att det här är en ännu bättre smakkompis än den var till mina biffar.

I vilket fall så gjorde den sitt jobb. Den smakade… dill och var lagom krämig för att avnjutas ihop med resten, utan att ta över för mycket. Dock känns den aningen fet för att användas mycket av, den är nämligen 27% till skillnad från de smaksatta lättcrème fraicherna som också finns att köpa.

Jag måste erkänna att jag har svårt för eftersmaken som kom efter måltiden – det kändes som att jag satt i mig en hel påse dillchips, det var nämligen det enda jag kunde urskilja när jag ätit klart. Stark, stark dill. Det kanske tilltalar vissa, men jag har själv inget nära förhållande med chips, och skulle hellre ha velat ha smaken lite mer nedtonad.

Och visst, den går att göra själv. Relativt enkelt. Men den är smidig att använda och smakar gott. Av de smaksatta crème fraicher som finns att få tag på är den här versionen, enligt mig, en av de mer lyckade, dock har jag en förkärlek för crème fraichen med smak av kantarell och konjac som känns lyxig och värd pengarna på ett annat sätt än denna.

God, men inte revolutionerande.

3/5

Kommentera

