Smaktest – vegetarisk choritzo

Vad jag har sett fram emot att prova den här nya sojabaserade produkten från hälsans kök! Längtande spanat i frysdiskarna efter det lilla gröna paketet, dreglande sökt upp bilder på internet, suktande läst era (oftast positiva) åsikter i bloggar och på twitter…

Men varför? Jag förstår det inte riktigt själv. Jag har nämligen ALDRIG tyckt om korv. Även innan jag blev vegetarian vid 18 års ålder ratade jag allt vad choritzo hette. Korv med bröd var ungefär djävulen själv och tanken på den där tarmen med tvivelaktigt innehåll fick det att vända sig i magen.

Vegetarisk choritzo har ju visserligen den fördelen att det INTE är några tarmar involverade, men det är ju ändå korvsmaken man vill få fram, så egentligen borde jag inte vara intresserad. Men det var jag och det är jag. Så varför inte ge den en chans?

***

 

Det första som slår mig när jag ser förpackningen är det där FRUKTANSVÄRDA mellanrummet mellan orden ”soja” och ”choritzo”. Jag vet att matvaror ofta låter det finnas särskrivningar på paketen, men jag tycker INTE att det är okej, speciellt inte när det verkligen inte behövs, inget radbyte eller något sådant gör det nödvändigt. För mig är det här sojachoritzo, inte soja choritzo. Jag vet, jag är petig.

När jag öppnar paketet slås jag av den tydliga doften av allehanda kryddor. Det luktar inte korv utan gott på ett helt annat sätt, verkligen kryddstarkt och förvånansvärt mycket för att vara en vegetarisk färdigvara som annars brukar vara rätt så intetsägande i smaken.

De ser ut som… korvar. Verkligen. Men det har jag kommit att förvänta mig av Hälsans kök nu, de får alltid sina vegetariska alternativ fruktansvärt lika originalet, på gott och ont. Jag har inget emot det, men en del vegetarianer tycker det väcker anstöt, eftersom de valt bort att äta just dessa varor. To each his own, antar jag.

Jag valde att steka mitt smakprov, men grilla dem är nog nästan att föredra, jag tror de passar väldigt bra nu till sommaren när man tar fram grillolja och trädgårdsmöbler.

En korv är klassad som en portion vilket känns lagom, den är så pass stor att man inte behöver mer än en för att bli nöjd. Jag serverade min med fullkornscuscous som jag blandade med kokt broccoli och så mixade jag ihop en väldigt enkel kall sås på turkisk yoghurt och ajvar relish. På bilden har jag ännu inte blandat ihop dem båda, jag var nämligen lat och ville inte diska en extra skål för en portion ajvar relishröra – så jag blandade direkt på tallriken 😉

Den smakar verkligen… jag vet inte om den smakar choritzokorv, det var så länge sedan jag åt det och ännu längre sedan jag tyckte om det, men den smakar riktigt bra! För att vara ett sojasubstitut har korvarna verkligen en särpräglad egen smak, de är kryddiga men inte starka, och färger och kryddor kan ses inuti korven när man skär bitar av den. Verkligen inte fel att äntligen ha hittat en vegetarisk vara man inte behöver göra mer med än att steka och äta! Visst, det finns snitzlar, som också de är väldigt goda, men sådant som quornfiléer och dylikt smakar väldigt lite utan kyddor och marinader så det är uppfriskande med denna korv som verkligen har en egen smak!

***

Jag är förundrad över resultatet, men fortfarande lite avig mot just korv, av någon anledning. Dock är det en personlig preferens, och därför kan jag inte annat än ge den här produkten en väförtjänt:

4/5

Kommentera

