Macaroni and cheese på desperat vis

Varje gång jag är på besök hemma hos mina föräldrar passar mamma och jag på att pressa in minst ett par avsnitt av Desperate Housewives i tidschemat. Det har blivit vårt sätt att slappna av, och vi är nu på säsong fem, efter att ha våndats och lidit med karaktärerna i fyra riktigt spännande säsonger. Vad passar då bättre än att införskaffa dessa hemmafruars alldeles egna kokbok?

Om ni, som jag, är aningen beroende av dramat på Wisteria Lane, så har kokboken en hel del smaskiga recept som verkligen påminner om sådant som skulle kunna tänkas lagas inne i Brees och Lynettes kök. Receptet jag valde är en av Susans specialiteter – närmare bestämt är det den mac and cheese som hon har ett ryckte om sig att misslyckas med VARJE gång genom att ”både bränna den OCH underkoka den”. Kanske kunde jag lyckas bättre?

Macaroni and cheese är förövrigt en paradrätt i USA, den äts OVILLKORLIGEN i alla hushåll, och när jag bodde där hade jag alltid en låda av den färdiga varianten hemma i skafferiet. Den är inte alls lika god som den hemmagjorda, men den tar fem minuter att göra, och kostar närapå ingenting vilket väger upp nackdelarna (på universitetet jag gick på delade de till och med ut sådana förpackningar gratis så att alla skulle ha råd att äta varje dag).

Krafts macaroni and cheese – stulen från google

I Sverige brukar vi översätta det som makaronilåda, vilket är en modifikation av sanningen. Maträtten är helt enkelt makaroner som kokas och sedan dränks i en ostsås – oftast neongul, om man äter den färdiga, amerikanska varianten (alltid spännande hur de lyckas få färgerna så extrema). Om man gör den själv strör man ofta över ett lager brödsmulor som täcke och skjutsar in den i ugnen ett tag, medan den färdiga varianten bara rörs ihop och äts på stubben.

***

Receptet jag använde mig av tyckte jag var riktigt bra och en egen version efter vad jag hade att arbeta med kommer här:

Macaroni and cheese – ca 6 portioner

till béchamelsåsen:

60 gram smör
4 msk mjöl
ca 1 liter mjölk (för en gångs skull använde jag standardmjölk, men mellanmjölk fungerar också)
salt, peppar och gärna lite riven muskot

till själva gratängen:

500 gram makaroner (jag som är ett fullkornsfreak tog just fullkornsmakaroner, men vilken kort pastasort som helst fungerar)
500 gram riven ost, gärna olika sorter (motsvarar 10-12 dl) (jag vet, mycket ost är det, men så är det just ostsåsen som är grejen! Jag använde vanlig färdigriven ost och en lagrad ost för att trolla fram lite extra smak. Så länge som osten smälter och inte bara blir trådig så passar den. Har du massa gamla tråkiga ostskalkar är de perfekta här i!)

till täcket:

1 1/4 dl ströbröd eller andra brödsmulor
4 msk riven parmesan (eller fint riven annan ost)
30 gram smör (smält!)

***

Först kokar du makaronerna i ungefär fem minuter. Enligt receptet i boken ska det synas ett vitt lager på pastan när du biter i den, men jag valde att lita på tiden som angavs och hoppade över bitandet. Det viktiga är att den är något al dente så den inte blir alldeles överkokt i ugnen.

På tal om ugnen kan du sätta den på 190 grader ungefär nu.

***

Sedan rör du ihop béchamelsåsen. Smält smöret och blanda i mjölet på ganska låg värme. värm upp mjölken något, häll sedan i den dl för dl under konstant vispning. Fortsätt så tills all mjölk är nedvispad och konsistensen på såsen blivit tjock och krämig. Salta, peppra och rör om du vill i muskot.

En något annorlunda men mer utförlig beskrivning om hur man gör just béchamelsås hittar du här.

***

När béchamelen är färdig blandar du i all den rivna osten. Smaka av och salta/peppra om du tycker det behövs.

Häll pastan i en form och häll över ostsåsen. Blanda noga så att alla makaroner är täckta av sås.

***

Rör till sist ihop täckets alla ingredienser så smöret är jämnt fördelat. Bred ut blandningen jämnt över pastan och skjut sedan in formen i ugnen. Grädda i ungefär 40 minuter innan du tar ut den och låter den stå i 5-10 minuter. Efter det är det bara att hugga in 😉

Servera som den är med en sallad, eller lägg till något proteinrikt – i mitt fall vegetarisk middagskorv som jag skrev om här.

Inte fullt så desperat som man kan tro, däremot rik på smak och kalorier 😉

One thought on “Macaroni and cheese på desperat vis

  1. Pingback: Lynettes oemotståndliga valnötsbrownies | Kärlek på tallrik

Kommentera

