Vårmeny med broccoli- och spenatsoppa, matig sallad med ädelostdressing och krispiga vitlöksbröd


Hemma hos mina föräldrar blir det ofta jag som tar hand om maten på kvällarna. Dels för att mamma jobbar en och en halv timme ifrån hemmet och därför är borta den största delen av dagen och dels för att jag tycker det är SÅ skönt att ha ett helt kök att regera över!

Oftast är det också jag som står för menyvalet – jag är den mest matintresserade (i alla fall i betydelsen att GÖRA maten och VARIERA den – att äta den kan vi alla!) men idag kom min mamma med ett önskemål som jag snabbt hakade på. Hon hade nämligen bläddrat igenom året runt (nr 14 om jag minns rätt) i vilken det fanns ett recept på broccoli- och spenatsoppa som hon ”så gärna ville smaka”.

Broccoli och spenat på samma gång? Klart jag fixar fram den!

För att pappa skulle vara aningen lyckligare fick han också stekta baconbitar att strö över soppan, och tillsammans med ett otroligt smakrikt vitlöksbröd och en matig sallad full med godsaker blev menyn godkänd av alla närvarande i familjen (eller ja, hunden ratade allt utom baconbitarna, men det är väl ingen som är förvånad ^^)

***

Broccoli- och spenatsoppa

Ingredienser (4 portioner)

1 gul lök
250 gram broccoli (i tidningen stod det 1 broccoli, vilket är oerhört subjektivt!)
1 liter grönsaksbuljong
50 gram färsk spenat (jag använde fryst och vägde upp ungefär 150-200 gram)
2 dl mjölk
1 msk vetemjöl
salt och peppar

Hacka löken och fräs den i smör eller olja i en kastrull. Lägg i broccolin skuren i bitar och fräs någon minut till.

Värm 1 liter vatten med en grönsaksbuljongstärning tills det sjuder. Häll över broccolin och löken och koka ungefär 10 minuter.

Tillsätt spenaten – om du som jag använder fryst spenat, tina den och pressa ur vattnet först!) och mixa (en mixerstav är ju lättast, men eftersom jag råkat stjäla med mig mammas till min lägenhet mixade vi med matberedaren. Fungerade också bra, men det blir lite mer disk!). Om du använde matberedare, häll tillbaka soppan i kastrullen.

Vispa ihop mjölet med mjölken och häll i soppan. Koka upp den och servera! Om du vill kan du koka ägg vid sidan av och lägga i soppan.

Eller så gör du salladen här nedan som innehåller ägg och använder dem.

***

Salladen jag gjorde är en modifierad version om ett annat recept i samma nummer av året runt, som faktiskt stod på samma sida som soppreceptet. Från början innehöll receptet också quinoa, men med vitlöksbröd till kändes den överflödig.

Matig sallad med ädelostdressing

ingredienser till salladen (4 portioner)

4 ägg
50 gram sockerärtor (originalreceptet ber om haricots verts, vilket säkert blir lika bra!)
2 avokado
valfri mängd sallad (gärna lite olika sorter, jag använde huvudsallad, ungefär ett halvt huvud)

Koka först äggen ca 7 minuter, spola av dem med kallt vatten, skala och skär i klyftor. Koka sockerärtor (eller haricots verts) några minuter om du vill, eller behåll dem råa.

Skär salladen i bitar och blanda ihop i en större skål.

Skär avokadon i bitar och blanda ner tillsammans med sockerärtorna och äggen.

Ädelostdressing

Ingredienser:

100 gram ädelost (jag använde gorgonzola)
2 dl lättcrème fraiche
ev 2 msk mjölk

Allt du behöver göra är att mosa ädelosten med en gaffel och blanda ner i crème fraichen. Lämna lite bitar på toppen som dekoration.  Om du vill kan du tillsätta upp till två matskedar mjölk för en mer dressinglik konsistens. Jag behöll den dock som den var.

***

Vitlöksbrödet hittade jag på den fantastiska bloggen bara en kaka till, och jag tycker att hennes recept är så pass bra att jag inte behöver skriva ner min version av det här. Jag rekommenderar det verkligen till alla som inte räknar kalorier eller har något emot att lukta vitlök ett tag framöver 😉

***

Till slut, när alla delar av middagen är på plats, kan den se ut ungefär såhär:

Ett litet tips är att dricka apelsinjuice till maten och inte mjölk (som jag brukar göra). Juicen gör nämligen det lättare för kroppen att ta upp järnet i spenaten och järn behöver vi alla 😉

Kommentera

