Matupplevelser under europaresan del 2 – Frankrike

Så vi hamnade alltså så småningom i Frankrike. Ifrån den tyska staden Kehl som vi övernattat i tog det oss i snitt tjugo minuter att åka dit. In i bilen, över en bro och VIPS var allt på franska! Lite surrealistiskt och väldigt mycket mer exotiskt än gränsen mellan Sverige och Norge 😉

Dock besökte vi Frankrike redan dagen innan vi faktiskt planerat att göra det, vi valde nämligen att åka över dit redan på söndagskvällen för att äta vår middag på en av alla de gemytliga restaurangerna som kantar Strasbourgs många smågator. Det kändes helt enkelt lite enklare att förstå de franska menyerna än det varit att få dem översatta från tyska (tro det eller ej!), och så var det ju franskan vi kommit för att öva på.

Så vad blev det för mat i Strasbourg?

***

middag 10/4 – Strasbourg, Frankrike

Efter att ha tagit ett par varv runt katedralen och beundrat alla franska balkonger satte vi oss på en uteservering som låg i närheten av den vackra kyrkan (som för övrigt såg PRECIS likadan ut som katedralen, inte ser det ut att vara en vanlig kyrka på bilden?!). Personalen var trevlig men fumlade vin över hela bordet OCH oss, vilket de verkade skämmas över något otroligt under själva serveringen. Vi tog det med ro, vi var ju ändå på semester!

En snabb scanning av menyn sa mig att det var pizza eller sallad som gällde för mig. Det brukar vara säkra tips för vegetarianer, pizzor kan man få nästan hur man vill och sallader BORDE i alla fall finnas utan skinka och kräftstjärtar. Eftersom pizza inte lockade efter den bastanta lunchen, blev det chèvresallad för min del, något jag verkligen inte ångrade!

Att beställa in en sallad kan vara lite utav en ”hit-or-miss” när man går på restaurang. Antingen får man in en makalöst god, matig och fräsch tallrik fullproppad med smak, eller så får man ett par salladsblad och en halv coctailtomat (tänker på dig Mcdonalds med din kycklingsallad-utan-kyckling!) som inte ens en kanin kan röra med värdigheten i behåll. Som tur var visade den här sig tillhöra den första kategorin.

Chèvren var fantastisk, inte frän som sådan ibland kan vara, utan mjuk, len och helt enkelt precis lagom på alla sätt. Och det snålades inte! Dock tycker jag nog att man borde få med ett bröd vid sidan om som norm när man beställer in en sallad, saknade mina kolhydrater en aning, även om jag kanske inte hade ätit av det om det funnits där.

Trevligt var det helt klart, och de andras tallrikar med lammkött och pasta såg vällagade ut de också.

Notan? 14 euro för salladen och en cola zero. Lite dyrare än vad vi kanske tyckt var okej, men kvällen var ljummen och utsikten fin så vi lät det passera.

Lunch 11/4 – Strasbourg, Frankrike

Vi åkte alltså tillbaka till Tyskland för att spendera natten på vandrarhemmet i Kehl, där vi också åt frukost. Sedan packade vi ihop våra ägodelar och åkte vidare till ett nytt vandrarhem på den franska sidan, för att också ha sovit en natt där. Men innan det var dags att sova hade vi en dag fylld med EU-besök, det är nämligen i Strasbourg som EUkommissionen sitter, och den var vi ju tvungna att se på riktigt!

Mellan de olika besöken hade vi bara tid för en snabb lunch, och eftersom vädret var alldeles strålande vackert vände vi oss mot en av parkerna i staden och letade upp en kiosk som hade lite allt möjligt. Det visade sig dock vara aningen komplicerat att beställa efter eget huvud, allt var nämligen färdigmonterat och nedfryst – hela hamburgare och baguetter stoppades in i mikrovågsugnen och kom ut lite varmare, lite oaptitligare. Sedan när kan man värma en fryst hamburgare MED bröd och förvänta sig att alla delar får rätt temperatur?

Alltså kunde jag inte ta den skink- och mozzarellabaguette som jag tänkt be om skinkfri, men istället vände jag blicken mot Frankrikes specialitet och beställde en crêpes som han på riktigt franskt manér gjorde på en het platta precis framför mig! Eftersom jag inte ville ha nutella (vadå lunch liksom?) och inte skinka i den experimenterade han fram en version med ost och stekt ägg. Bilden är otydlig eftersom jag smygtog den, men det såg väldigt spännande ut när han knäckte ägget direkt på den snart färdiga pannkakan!

Crêpsen jag fick var gigantisk och vikt till en fyrkant som jag uppenbarligen skulle äta med fingrarna på ett klumpigt, skandinaviskt sätt. Det var en spännande variant på ägg och ost, men det finns godare versioner av just crêpes, som går att köpa nygjorda nästan överallt längs Frankrikes gator – med nutella eller choklad är en av de godaste efterrätter man kan tänka sig!

Priset var i överkant, men det var som sagt en kiosk i en park med ett antal turister på sommaren, så man får förvänta sig att betala lite mer. Med en cola zero kostade crêpsen mig 6.50 euro.

Middag 11/4 – Strasbourg, Frankrike

Efter ännu ett besök och massor av vandring på ömma fötter i lite för obekväma skor kunde vi börja fundera över vart det  skulle vara intressant att äta middag. Vad mer har Strasbourg att komma med som inte går att finna överallt? Vår lärare kom med svaret på den frågan och tog med oss till den äldsta delen av staden för att visa oss en mycket lokal specialitet på restaurangen Au fantassin (som jag verkligen kan rekommendera, både för läget och priserna!)

Den lokala maträtten här kallas för tarte flambée och går att få tag på i ”Alcasien” som är en liten region i Frankrike. Man kan ju tro att det är en efterrätt av något slag – det gjorde vi också när vi hörde det första gången, men förklaringen som följde gjorde oss alla nyfikna. Uppenbarligen är tarte flambée INTE en efterrätt, och inte heller är det någonting flamberat, utan istället är det en variant på pizza, med en botten av betydligt tunnare bröd och en creme fraichesås istället för sedvanlig tomat. Jag föredrar tunn botten på pizza och creme fraiche är aldrig fel så jag var väldigt sugen på att ge den här varianten en chans!

Min version kom med svarta oliver, lök och getost, men det fanns en hel rad av varianter att välja mellan, både med kött och utan.

Brödet var väldigt, väldigt tunt som utlovat, men krispigare än en pizzabotten som ofta är väldigt mjuk och nästan intetsägande. Den gav smak på ett helt annat sätt än en pizzabotten gör, det var mer som att äta en varm macka än pizza. Fast på krispigt bröd då 😉

På restaurangen fanns det annat att välja på också förstås, som en smaskig sallad med roquefortost, som jag nu lärt mig äta med glädje!

Jag måste säga att tarte flambee var riktigt gott, och jag kan förstå att det är populärt, men slår det vår kära gamla ”försvenskade” pizza? Nja, det tycker jag väl inte… Dock var det kul som omväxling och jag kommer definitivt äta det igen om jag får chansen.

Jag betalade 15 euro för den, en läsk och världens finaste utsikt över vatten och medeltida hus. väl värt ett besök!

***

Frukost 12/4 – Strasbourg, Frankrike

Så var det dags för resans första franska frukost, och vi kunde bara konstatera att Tyskland än så länge har överhanden. Baguette blev det förstås, men det som ser ut som en mörkare version var helt enkelt bara lite mer gräddat, så jag lät bli den biten helt. Inga pålägg mer än sylt (aprikos finns med på bilden) och smör. Och den obligatoriska nutellan förstås. Dock fanns det yoghurt, som är mycket fastare och lite klumpigare i konsistensen än vår, men om man kommer över att den ser annorlunda ut smakar den helt okej. Laktosallergikern ibland oss var inte lika nöjd – hon åt torr baguette och muttrade över att de inte hade något för henne att ha på mackan. Juicen var som vanligt saft och väldigt söt. Jag förlitade mig på teet.

***

Efter dessa måltider och den knappa tiden i fina Strasbourg var det dags att lämna landet för ett annat – Luxembourg!

Kommentera

