Smaktest – risifrutti pärondröm

Jag var på Willys som hastigast idag för att inhandla någon form av vårblomma nu när min lilla lägenhet blivit alldeles skinande ren efter den obligatoriska vårstädningen. Så fort solen tittar fram efter sådana här tunga vintrar blir jag på strålande humör och av någon anledning gillar jag att allt runtomkring är lika strålande som jag. Känns det igen?

När jag slutligen kom ut därifrån, ett antal kronor fattigare, var det inte en blomma jag inhandlat. Nej, det blev ingen sådan, men jag  var absolut lika glad för det, för jag kom hem med en NYHET i väskan! Och inte vilken nyhet som helst – Risifrutti pärondröm!

Vid första anblicken kan jag konstatera att de verkligen fått till förpackningen. Den är stilren och följer mönstret de vanliga versionerna har (inte som vintermumsversionen som var lilafärgad) men står ut på grund av den lekfulla fonten och somriga attityden. Jag gillar den skarpt!

Efter att ha öppnat paketen kan jag OCKSÅ konstatera att själva ”risgröten” ser likadan ut som vanligt, medan sylten (säger man verkligen päronsylt? Är päronmos bättre?) har en ganska så olustig blekgrön nyans. Den är inte äppelmosfärgad, som jag antagit, utan mer åt det grönvita hållet, om du förstår vad jag menar. Genomskinlig rentav, vilket jag inte förstår hur man lyckats med.

Men smaken! Åh, den smakar sommar, sol, socker och lycka! Jo, den är söt, väldigt söt – till och med risgröten smakade som att man tillsatt ett par sockerbitar till vid tillagningen – men jag som är en gottegris njöt av varje sked! Jag glömde faktiskt att ta mig en närmare titt på innehållsförteckningen, så lycklig var jag – inte ens e-nummer och konstgjorda ämnen kan skrämma bort mig från den här varianten!

Dock vidhåller jag att mannafrutti är och alltid kommer vara ljusår bättre än risifruttin, kanske en päronversion av den skulle vara något?

Jag ger den  4/5 med en liten reservation – det är vår, jag är glad och antagligen på ett ganska generöst humör. Prova den du också!

Kommentera

