Spännande böngryta med apelsinjuice

Senast jag spenderade ett par dagar hemma hos mina föräldrar hade jag en hel dag ensam i deras hus. Jag hade verkligen inget emot det, eftersom det gav mig fritt spelrum i min mammas kök som är av modell MYCKET större än mitt. Eller ja, det är egentligen inte sådär överdrivet stort, men jämfört med min studentkokvrå på någon kvadrat eller två ter sig mammas kök enormt! Dessutom så kan jag använda allt där utan att behöva oroa mig för kostnaden, jag har ju varken köpt in det eller kommer att ersätta det senare 😉

Det enda kravet mina föräldrar hade var att jag skulle kunna erbjuda dem middag när de kom hem. Jajamän sa jag glatt, det är inte mycket jag hellre ville hitta på ändå. Dock hade de ett villkor – båda mina föräldrar är nämligen lite dammiga i kanterna. Det där med vegetariskt var inte aktuellt.

Ni förstår, min pappa är av den absoluta övertygelsen att vegetariskt inte smakar någonting alls. Oavsett om det är kryddstark chili sin carne eller saffransbeströdd gryta så är det smaklöst, eftersom det inte finns någon bit dött djur i sig någonstans. ”Det är ju något som saknas”.

Det är tråkigt att han är så insnöad, men jag försöker vara öppensinnad och bevisa för honom att man kan acceptera andras kostval också, eftersom han har så svårt att göra det själv. Därför lagade jag en böngryta till mig, och gjorde samma sak till mina föräldrar fast jag då bytte ut bönorna mot kyckling. Vilken man sedan åt var upp till var och en.

Ingredienserna till böngrytan för fyra personer:

1-2 vitlöksklyftor
1 rödlök
ca 100g champinjoner
1/2 purjolök
1 paprika (valfri färg. Eller ta en halv gul och en halv röd? Det blir så fint med färger!)
1/2 zucchini
1 valfri burk bönor (jag valde färdigblandade bönor)
ev. ca 10 coctailtomater (jag lade till sådana i kycklinggrytan, men inte i min böngryta – tycker själv att de är godare bredvid)
1 grönsaksbuljongtärning
någon msk tomatpuré eller ketchup
2 dl matlagningsgrädde
ca 2 msk apelsinjuice
salt 0ch peppar

hacka vitlök och rödlök, skiva champinjonerna. fräs dem i smör eller olja i en stekpanna ett par minuter. Lägg till skivad eller strimlad purjolök och zucchini skuren i halverade halvmånar.

När det hela fått lite färg tillsätts grönsaksbuljongtärningen, smula gärna ner den, bönorna och häll över grädden, tomatpurén eller ketchupen och apelsinjuicen. Låt det hela koka ihop en stund, runt 10-15 minuter.

Smaka av, salta och peppra och häll i coctailtomaterna. Efter att de puttrat med i någon minut kan du stänga av plattan och servera!

Vill du hellre ha mina föräldrars icke-vegetariska alternativ kan du allra först skära 3-4 kycklingfiléer i bitar och bryna dem en stund innan du följer resten av receptet. Uteslut eventuellt bönorna.

Eftersom pappa inte heller äter ris eller gryn så serverade jag hans portion med kokt potatis  medan jag själv tyckte det var gott med råris till. Det är ju upp till var och en =)

Kommentera

