Risoni med lättlagad quornröra

Risoni är en liten risformad pastasort som med fördel kan användas i sallader eller soppor då de ger lite tuggmotstånd men inte tar upp särskilt stor plats. Själv använder jag just risoni väldigt sparsamt. Dels är jag ett fullkornsfreak som letar upp de grövre motsvarigheterna till pasta, ris och couscous så ofta som det bara är möjligt och risoni är svår att hitta i nyttigare variant. Dessutom kan jag tycka att formen inte är den mest… smickrande. Visst är det konstigt att man föredrar vissa pastaformer över andra fast de egentligen består av precis samma sak?

Dock hade jag en påse av just risoni i skafferiet som kom fram under vårstädningen, så för att bli av med den på ett smakfullt sätt använde jag den till min pastarätt nu under kvällen.

Lite fusk måste jag medge också, nu när jag är på väg att dela med mig av receptet – när jag var och handlade förra gången fick man smaksatt crème fraiche till specialpris, och jag har väldigt svårt att värja mig när det kommer till erbjudanden där jag får smaka något nytt och samtidigt sparar pengar (eller ja… det känns som att jag gör det i alla fall!). Därför baserade jag den här grytan på den färdigblandade crème fraichen paprika och chili, som jag hört mycket gott om. Inte helt fritt från tillsatser och halvfabrikat med andra ord, men man kan såklart byta ut den mot egenhändigt smaksatt crème fraiche om man inte är bekväm med att vara just bekväm 😉

Risoni med paprikasås

Ingredienser:
(4 portioner)

Risoni  för fyra (läs på paketen – jag måttade och slutade med MASSOR av överbliven pasta! Då blev det pastagratäng nästa dag ^^)

1 gul lök
300g – en påse – quornbitar (kan absolut bytas ut till sojabitar eller andra liknande vegetariska bitar)
5-10 champinjoner
250g broccoli
1 burk crème fraiche paprika chili (min var ifrån skånemejerier)
1 burk (lätt)crème fraiche (2 dl)
salt och peppar
ev färsk timjan (det är ju SÅ gott!)

Hacka löken och skiva champinjonerna. Fräs dem i smör någon minut. Häll i de frysta quornbitarna och fräs lite till. Dela broccolin i små buketter och lägg i dem också.

När quornbitarna tinat och fått lite yta kan crème fraichen hällas i. Jag använder 1 burk vanlig crème fraiche – lätt eller vanlig spelar ingen större roll – eftersom jag är mesig när det kommer till styrka, men den kan bytas ut mot en till burk crème fraiche paprika chili om man gillar när maten smakar lite mer. Låt koka ihop i ca 15 minuter, tills quornbitarna och broccolin är mjuka. Salta och peppra. Om du har färsk timjan, hacka den och blanda i lite innan du stänger av värmen.

Servera röran tillsammans med risonin, eller byt ut den mot ris, bulgur etc… Och tärna gärna lite tomat att ha på, det passar jättebra till! Jag hade själv ingen timjan, så jag sparade lite broccoli att dekorera med.

Smaklig måltid!

Kommentera

