Matupplevelser under europaresan del 4 – Belgien

Efter att ha ätit upp den aningen knappa frukosten i Luxemburg var det dags att hoppa in i minibussen igen och fortsätta färden. Målet den här gången var Bryssel, då själva EU-kommissionen ligger där, vilket vår lärare i EU-kunskap tyckte var ett måste att besöka. Vi höll med honom, glada över en Belgienresa efter att redan ha besökt vackra Luxemburg, fina Frankrike och söta Tyskland. När vi checkat in på vandrarhemmet och fått en första överblick över staden var det dags för lunch.

***

Lunch 14/4 – Bryssel, Belgien

Eftersom att två av oss var något mer intresserade av att titta på billiga skor i outletaffärer än att äta blev det så att de andra valde matställe och vi droppade in lite senare, ett par skokartonger rikare. Valet hade fallit på en amerikansk kedja som serverade mexikansk mat (är det inte lite ironiskt?) – chi-chi’s.

Vi fick möjligheten att antingen beställa in en av ett par utvalda lunchrätter eller äta ifrån buffén och jag valde kvickt att beställa min mat efter att ha gett buffén en blick som sa mig att den inte var mycket att ha. Så för mig blev det vegetarisk tomatwraps, vilken var ganska fräsch och godare än jag trodde den skulle vara. Överlag höll dock inte maten särskilt hög standard, det var tydligt att de levde på sitt koncept och att de inte ansträngde sig lika mycket med att få till mer än ätbara rätter.

En av mina reskamrater beställde in en amerikansk burgare med klyftpotatis och tyckte väldigt mycket om de senare. Dock var hamburgaren torr och helt utan dressing, så det enda som hon tog med sig från den var flaggan. En tallrik med klyftpotatis hade gjort henne mycket gladare 😉

Eftersom det var en kedja och inte en lokal restaurang var priserna ganska humana – min måltid och en cola light kostade ungefär 10 euro.

***

Middag 14/4 – Bryssel, Belgien

Vi fortsatte på det internationella temat och letade upp en thailändsk restaurang på kvällen, vilket  visade sig vara riktigt enkelt. En del av Bryssel hade nämligen ett väldigt spännande system; restaurangerna var inordnade på gator efter vad de serverade. Sugen på kebab? Gå till Kebabgatan! Låter thailändskt bättre? Leta upp thaigatan så är det bara att välja den restaurang som ser mest aptitretande ut! Efter lite beslutsångest hittade vi ett ställe som passade och slog oss ner i den långsmala lokalen.

Menyn hade en hel sektion med vegetariska rätter och efter lite svårigheter att bestämma mig blev det så pass enkelt som wokade grönsaker med tofu. Jag älskar tofu om den är väl tillagad och det var den här absolut så jag var väldigt nöjd med beslutet. Ber om ursäkt över bildens kvalitet; skyller på att det var ganska mörkt inne i lokalen. Vår lärare, som var med oss, beställde också in vårrullar till förrätt för oss att dela på, men de var inte vegetariska så jag undvek både dem och räkchipsen som man fick att mumsa på under väntan på maten.

Maten var god och kvällen trevlig men restaurangen i sig var kanske inte den mest intressanta. Den var ganska generisk och servitrisen satt mest och vaktade på oss så att hon skulle kunna duka undan så fort vi var klara. Eftersom vi var de enda gästerna kändes det väldigt onödigt.

För 12 euro med dricka var det ändå en prisvärd middag mitt i Bryssel (om än inte i de lyxigaste kvarteren).

***

Frukost 15/4 – Bryssel, Belgien

Vandrarhemmet vi bodde på i Bryssel var placerat väldigt bra, nästan mitt i centrum, men standarden var inte den bästa. Detta märktes på rummet vi sov i första natten och ännu mer på frukosten.

Valmöjligheterna var begränsade till orostat formbröd eller en redan färdigrostad variant som låg och blev kallare för varje minut som gick. Det fanns också wokat ris om man föredrar att äta sådan frukost, men vi var alla inriktade på något liknande vad man äter i Sverige och höll oss till bröd. Till pålägg fanns smör, sylt, nutella och färskost, allt i portionsförpackningar. Juicen var drickbar för en gångs skull, teet färdigblandat i maskinen men smakade sötat och citronigt.

Vi var inte imponerade.

***

lunch 15/4 – Bryssel, Belgien

Under förmiddagen hann vi med en presentation på EUkommissionen och efter det också ett besök på den svenska EU-representationen, båda väldigt intressanta och förmiddagen gick fort.

Då det var dags för lunch ville vi inte lämna området där de flesta EUbyggnaderna låg utan hittade en restaurang mitt i gröten vars uteservering var väldigt inbjudande (dock tyckte getingarna det också, men det är en annan historia).

Jag beställde in pasta napolitana – i det här fallet en tomatsås med aubergine – och fick välja mellan penne, spagetti eller fettucchini. Det blev spagetti för mig, men jag kom på senare att penne nog varit att föredra – tur att jag inte bar vitt 😉

Pastan av absolut god och vi satt jätteskönt ute i vårvärmen, men varför täcka hela tallriken med ost? Missförstå mig inte, jag gillar ost, men som topping på pasta tycker jag det är parmesan som gäller, eller inte alls. Det här vad INTE parmesan. Portionen var GIGANTISK och det syntes inte att jag ätit något alls när jag var klar någon halvtimma senare! Nästan lite pinsamt att lämna tillbaka tallriken så, för jag gilladed det verkligen.

Hela den gigantiska pastan PLUS bröd (dock saknade jag sallad) och en dricka gick på 11 euro, vilket var helt okej.

***

middag 15/4 – Bryssel, Belgien

Sedan bar det av till den svenska ambassaden för ett besök, tyvärr ska den snart läggas ner, men det var ändå värt att få se vad de sysslar med där. Så vandrade vi omkring lite i stan och beundrade alla vackra byggnader innan vi fick byta rum på vandrarhemmet och gjorde lite glädjehopp över vilken positiv överraskning det nya blev!

Till middag ville vi alla ha något billigt och helst pastafritt, eftersom vi ätit mycket av den varan på sistone. Så vi letade upp kebabgatan och då den låg i ett högljutt distrikt satte vi oss inomhus för att äta.

Mitt val blev falafel, och jag fick in ett litet, litet bröd fullproppat med falafel och vitkål!

Falafeln var hemmagjord, vilket är ovanligt, i alla fall här hemma, och riktigt god! Ännu bättre? Den kostade 3 euro – jag betalade 5 för allt och gick nöjd därifrån. Dyrast är inte alltid bäst!

Dock åt vi på plasttallrikar med världens minsta små engångsbestick, det drar ner betyget rätt rejält, men vad förväntade jag mig på ett kebabställe egentligen?

***

Efterrätt 15/4 – Bryssel, Belgien

Inte kan man vara i Bryssel utan att prova deras mest kända specialitet – belgisk våffla! Så på hemvägen stannade vi vid ett av de många små våffelstånden och blev stående ett tag innan det gick att bestämma sig för vad man skulle prova för sort.

Jag valde till slut en med jordgubbar och vit choklad som dignade av alla bär och var lycklig i flera timmar efteråt. Den var helt fantastiskt god! Något svår att äta eftersom man även här bara fick en minigaffel i plast, men vad gör det när man njuter av varje tugga? Mäktigt var det, men OH så gott!

Beroende på vad man väljer att ha på (allt från bara smält choklad till en hel fruktsallad med choklad och ett helt gräddberg) kostar en våffla mellan 2 och 5 euro. Jag betalade 3.50 för min.

***

Frukost 16/5 – Bryssel, Belgien

Ännu en morgon att äta toktråkig frukost under, men vi var alla så inställda på att komma iväg att vi inte klagade alltför mycket. Efter frukosten var det nämligen dags att lämna Bryssel, och med det också denna del av Europa för att bege oss mot Sverige och Växjö igen. Vid sju öppnade frukosten, och vid sju var vi där – därför ser det också väldigt tomt ut – vem förutom vi skulle frivilligt gå upp, packa och köa för att äta frukost innan klockan sju på en lördagsmorgon?

Samma utbud som igår, men utan färskost den här gången. När man inte trodde att den kunde bli sämre… 😉

Efter det rostade brödet slängde vi oss in i minibussen och var iväg lite innan halv åtta. Så bar det av hemåt, och vad vi åt på den resan kommer i nästa uppdatering!

Kommentera

