Smaktest – tre sorters vitt te

Ja, jag vet. Det blir många inlägg om te och om det är något som inte tilltalar kan det nog bli lite tradigt. Men jag tycker så mycket om det! Till och med nu, när vädret är utlandsvarmt dricker jag i alla fall någon kopp per dag, och varje gång jag handlar är det obligatoriskt att ta en sväng till tehörnan för en genomtittning.

Vitt te har dykt upp på hyllorna ganska nyligen här i Sverige och har erövrat mitt hjärta totalt, då det saknar mycket av den bitterhet som man kan känna som eftersmak när man dricker främst vanligt svart te. Enligt kära gamla trofasta (HA!) wikipedia är vitt te gjort av ”unga blad och nya knoppar som till skillnad från grönt te inte ångas eller steks efter skörd utan direkt torkas”.

Uppenbarligen så är det en av de äldsta sätten att göra te på, men vi här i väst har inte riktigt uppskattat det lika mycket som svart eller grönt. Kanske kan det komma att ändras nu?

Tre sorters vitt te har jag hunnit att smaka hittills (och fler lär det bli!):

4 o’clocks white tea chai

White tea chai var det första vita teet jag smakade – innan det här var jag ganska så ovetande om denna färg på te. Svart visste jag ju om, grönt och rött likaså, men vitt? En helt ny värld öppnades, och gjorde mig om möjligt ännu mer kär i den varma drycken med så olika smakmöjligheter!

Just detta te är – som namnet berättar – ett chaite, alltså smaksatt med kardemumma och liknande kryddor som vi ofta förknippar med jul och pepparkaksmumsande. Själv älskar jag julen, kanel och nejlika, så smakkombinationen är den bästa tänkbara för mig! Jag dricker det här så ofta att det har blivit mitt säkerhetste – om jag kommer hem efter tenta eller bara en lång dag på biblioteket och inte har lust med att smaka något nytt eller dricka något halvdant så reverterar jag otvivelaktigt till det här. Det smakar ALLTID lika gott, och gör mig på bra humör på ett kick!

Det är heller inte jättedyrt, men känns väldigt lyxigt – en låda med 16 påsar kostar runt 35 kronor och kan, om du har tur, hittas i en vanlig mataffär. Det ger ett extra plus i min bok!

Liptons white tea pomegranate (som jag skrivit om förut här)

Då jag inte visste om det var det vita teet eller chaismaken som jag drogs till ville jag gärna utforska lite fler alternativ och denna smak blev nästa att kryssas av på min lista. Pomegranate är som bekant på svenska granatäpple, och även om det är en frukt som blivit väldigt omhuldad på senare tid har jag inte skaffat mig någon åsikt om den. Jag har ätit kärnorna i sallader och druckit  juice med smak av bland annat just granatäpple, men jag har aldrig gett mig på att äta frukten som den är. Dock är det här teet precis lagom sött och fruktigt. Om det smakar granatäpple vågar jag inte uttala mig om, men gott är det i alla fall!

Ännu bättre – eftersom det är Lipton som säljer det är det lätt att få tag på och kostar inte mer än runt 20 kronor!

Liptons white tea

Så visst, jag älskade både vitt chaite och vitt te med granatäpple – men hur smakar EGENTLIGEN vitt te? Mitt senaste inköp blev Liptons vita te just för att det inte har mycket till smaktillsatser utan ger en bättre bild av vad det egentligen är jag dricker. Och jo, det här är också ett riktigt lyckat te, milt i smaken men fortfarande distinkt – inte tråkigt utan fullt av intryck. Det tål att sägas igen och igen – att slippa den där bittra eftersmaken är verkligen ett plus!

***

Alla tre föll mig i smaken, de är i och för sig väldigt olika men har det gemensamt att de är aningen sötare och mindre bittra än vad de gröna och speciellt de svarta motsvarigheterna är. Jag, som oftast dricker mitt te med obligatorisk sked honung i, kan till och med lämna honungsburken i skåpet utan att tycka att smaken blir alltför påverkad.

Nästa gång jag inhandlar ett vitt te tror jag att jag satsar på att prova det som löste, bara för att se om det gör någon skillnad.

Har ni provat något vitt te värt att tipsa om?

Kommentera

