Matupplevelser under europaresan del 5 – Hemväg och blandat

Och så var vi framme vid det sista inlägget från den  resa jag åkte på tillsammans med ett par fina tjejer och en lärare i EU-kunskap. Efter att ha besökt (och blivit lite kär i) Tyskland, Frankrike, Luxemburg och Belgien var det nu dags att ta oss hemåt, en resa på ungefär 13 timmar (plus 2 timmar i paustid) i en minibuss på vägarna. Veckan var fantastisk, men det skulle bli lika fantastiskt att komma hem och sova i en egen säng. Få baka lite och laga lite mat igen. Komma åt internet 😉

Så efter frukosten i Belgien försvann vi från landet och började färden hemåt.

***

Lunch 16/4 – Tyskland, längs autobahn

Vi tog oss igenom Belgien sovandes och Holland med bara ett litet stopp för att kunna säga att vi stått på Holländsk mark, sedan var vi redan i Tyskland och det var dags att få något i magen. För att inte göra någon stor avstickare och sinka viktig tid stannade vi på ett av de matställen på vägen som egentligen är menade för lastbilschaufförer; snabbt, flottigt och överprissatt. Vi kunde välja mellan bratwurst, snitzel eller kyckling och pommes. Jag kände mig oerhört välkommen… Dock hittade jag en nästan orörd salladsbar som faktiskt var riktigt välutrustad med ingredienser som mozzarellaost, coctailtomater, oliver, fetaost, krutonger och gräslök så jag svalde förtretet över priserna och mixade en tallrik till mig.

salladen kostade mig 7 euro. Det var den ”stora” storleken (eftersom salladerna egentligen inte var menade som huvudrätter utan mer som ett kompliment var storlekarna för en gångs skull i minsta laget) och då ingick varken bröd eller dricka. En mineralvatten kostade 2.70 euro, men då fick jag ta om en gång. Som att jag ville det, med tanke på att vi satt i bilen timmar i sträck och min blåsa inte är av det största slaget.

Dock var den riktigt god och fräsch, så jag var ändå ganska nöjd när jag kom därifrån. Uppenbarligen var bratwursten också okej, och den plus pommes var billigare än min sallad, så det är väl kanske något att satsa på istället? Jag är dock inte lockad av tanken på tysk korv…

***

Middag 16/4 – på båten mellan Tyskland och Danmark

Sista anhalten på resan innan det var dags för den avslutande sträckan hem var då båten mellan Tyskland och Danmark igen. Vis från förra gången då jag köpte en medioker smörgås för över 5 euro följde jag min väns exempel och köpte pommes istället. En hel låda med så mycket mat att det spillde över kanten gick på 3 euro! Inte på långa vägar så bra för mig som mackan kunde ha varit, men mer ekonomiskt och faktiskt riktigt gott! Jag var förvånad och lite förundrad över min onyttighet men glad över insparade pengar och full mage. Att det var curry i ketchupen förhöjde bara upplevelsen lite till 😉

***

Och så var vi hemma. 15 timmar efter att vi åkte på morgonen och ungefär en vecka efter att vi lämnade Sverige. Vilken upplevelse det varit! Vi hann med så mycket på kort tid, och då pratar jag inte bara om maten, även om det är den jag fokuserat på här.

Några andra matnyttiga upplevelser från resan:

I strasbourg blev vi bjudna på en riktigt lokal specialitet – kugelhopf.

Den fanns i två varianter, söt och salt, och det var inte förrän jag tittade riktigt ordentligt som jag förstod att den salta (som här syns till höger på bilden, den som är mörkare) INTE var vegetarisk. Ajaj! Men den söta var ätbar för mig också, och smakade som en vanlig söt sockerkaka, prydd med lite russin och dylikt, men aningen torrare.

Varm choklad och gratis kakor i Luxemburg. Kakorna kallades för övrigt speculoos och är visst ganska välkända. Vi gillade dem verkligen, de smakade lite karamellaktigt, inte alls vad jag förväntade mig! Annars är jag inte ett jättefan av kakor som är så här enkla, men de här var toppen!

Köpte med mig en paket chokladöverdragna speculoos att ha som fika på hemvägen. ”inget blir ju sämre med choklad” tänkte jag. Men där gick jag bet, för med choklad smakade kakorna inte av den där karamellen som gjorde dem så speciella, utan som vanliga… digestivekex ungefär. Jag föredrog dem faktiskt utan choklad.

Några av de tuggummisorter jag inhandlade på resan (jag tuggar konstant tuggummi, någon sorts beroende antar jag).


Jag älskar torkad frukt, och det här var nästan steget bättre! Inget extra socker eller konserveringsmedel, bara bär och frukt i små fyrkanter som smakade gudomligt! De var ganska dyra (en liten påse kostade ungefär 1.70 euro) men otroligt goda. Någon sa sig ha sett sådana här hemma i hälsokostaffärer, så jag ska hålla ögonen öppna!

 

De chokladsorter jag hann med att prova:

Milka är ju ett känt märke utomlands, och går ibland att få tag på här i Sverige. Finns i femtioelva olika utformningar, just den här hette Milka Yoghurt. Varianten smakade som choklad med yoghurtfyllning brukar göra men tyvärr smälte den nästan helt i värmen efter att jag smakat två rutor och såg så oaptitlig ut att det inte blev några fler. Kanske lika bra det, med allt annat jag åt!

Jag är en beundrare av vit choklad och tycker vi har alldeles för lite av den varan i Sverige, men i Tyskland och Belgien fullkomligt svämmade det över av vita chokladbitar! Det var så många jag ville prova, men man har varken tid eller mage till allihop. Så under resan blev det den här sorten – Kinder Bueno white. Vi har ju den vanliga kinder bueno i Sverige (ni vet; Bueno – raise the bar!) och den vita versionen var ungefär samma sak, fast sötare. God, men inte spektakulär.

***

Ja, det var min resa! Förutom några ätbara presenter och lite fler chokladsorter som kan komma att hamna i egna inlägg så var det här vad jag inhandlade i matväg under en veckas tid. Det är alltid så intressant att se hur andra kulturer närmar sig ämnet mat, hur mycket det kan skilja och vad vi har gemensamt. Nu pusslade vi ju ihop dagarna själva, så det blev ju inte HELT enligt dessa länders matsedlar, utan våra egna, men spännande var det i alla fall! Vi får se när nästa resa går av stapeln 😉

Kommentera

