Marabous nyheter och smaktest – marabou caribbean

Marabou har ett väldigt kreativt år måste jag säga, för inte nog med att de släppte några nyheter i början av året;  Marabou Mango (enligt mig med en tråkig, konstgjord smak som inte tilltalade) och Marabou sensation macademia honey (som är helt fantastisk), nej, nu i maj kom det inte mindre än 4 (FYRA) nya sorter att välja mellan:

Marabou sensation strawberry cheesecake
Marabou sensation blueberry milk
Marabou caribbean
Marabou Maräng och nöt (som jag har sett på pressbyrån ett tag nu, så den är nog inte riktigt lika ny som de andra)

Dessutom kommer det släppas ännu fler smaker i påsversioner; crispers (med russin), crunchy (med hasselnöt)och en ny version med daim (kallad rocks). Det lär bli en smakrik sommar 😉

Förhoppningsvis hinner jag prova dem alla och lägga ut ett smaktest på var och en innan  de dras in igen, för man vet ju aldrig hur länge de stannar! Dock står det bara limited edition på Marabou Caribbean, så därför valde jag att smaka på den allra först (ja, och så var det den som fanns i affären, det kan ju ha något med mitt val att göra…).

***

Marabou Caribbean

Caribbean är uppföljaren till vårens nyhet mango – som många med mig har ansett som väldigt fint inslagen, men ganska tråkig när man väl bet in – och består av mjölkchoklad med smak av kokos och banan. Redan innan jag öppnade förpackningen spetsade jag öronen – kokos och banan? Varför har de inte tänkt på det tidigare? Det låter ju riktigt lovande! Jag är tillräckligt gammal (eller ung) för att komma ihåg att det en gång fanns en marabou med kokossmak, och den var, i min familj, riktigt omtyckt. Vi undrade alla varför den försvann och när den skulle komma tillbaka igen. Nu är den äntligen tillbaka, om än med lite banan inblandat – och banan med choklad har väl aldrig varit fel förut?

Alla marabouförpackningar har fått sig ett ansiktslyft och blivit lite modernare i framtoningen, och Caribbean följer med i denna utveckling genom att vara utformad på samma sätt. Ett par chokladbitar visas, och ingredienserna kastas sen mot oss i förhoppningen om att vi är för sugna för att ducka. Jag anser att förpackningen är snygg. Stilren, och den förmedlar innehållet på ett bra sätt.

Aningen tunnare än vanligt är den, men det brukar just dessa kortare lanseringar vara. Du betalar lika mycket som vanligt för 180 gram istället för 200. Lurigt är det minsta man kan säga, men bara  man vet om det kan man ju sedan ta ställning till själv om det är värt det.

Vid öppningen känns redan en doft av banan. Lite artificiell kanske, men det ÄR banan och jag är genuint intresserad av om den här chokladbiten kan leva upp till mina, nu ganska höga förväntningar! Även om det bara är 20 gram som saknas från övriga chokladkakor märks skillnaden ganska tydligt, det är som att man vant sig vid en viss tjocklek och den här ligger inte riktigt rätt i handen. Eller på tungan.

Men vad gör väl det när den smakar så HÄR? Bananen och kokosen märks av båda två, men inte så att de stör varandra, utan de snarare samarbetar och lyfter chokladen till en riktigt hög nivå! En del av mig ville äta en bit i taget, riktigt njuta av smaken och sitta med min kaka i famnen hela kvällen ösandes kärlek och omtanke över den. Den andra ville tugga i sig alla 180 gramen så snabbt som det bara var möjligt och sedan gå på jakt efter fler ägarlösa caribbeankakor så jag aldrig mer behöver vara utan. Enligt mig är det här en riktig fullträff – bra jobbat Marabou!

5/5

Kommentera

