Cake pops – första försöket

Så, man har ju hört en hel del om dessa cake pops, som är det nya svarta efter macaronsen (vilka jag ännu inte vågat mig på, men det kommer det också!). Överallt ser man bilder av dem, speciellt på olika sorters bakbloggar som översvämmas av fantastiska kreationer på pinne – allt från SUPERSÖTA kycklingar hos min vän Emma till Disneyfigurer i detalj som i inspirationssprutan Bakerella. De kan vara allt ifrån extremlätta till oerhört komplicerade, helt efter vad man själv tycker skulle bli gott/fint/sött eller passande.

Grundreceptet ser ut ungefär så här:

– hård eller mjuk kaka – vad för sort spelar mindre roll. Köpt (ballerina, oreos etc) eller hembakt (torr sockerkaka eller skankar från browniebaket är IDEALISKA!) är upp till dig
– philadelphia eller något annat som binder (nutella, frosting etc)
– Smält choklad – vit, mörk, mjölk, en blandning – välj du!
– strössel eller annat att dekorera med.
– FANTASI! Ju mer desto bättre 😉

Sedan är målet att smula kakan, blanda i det som binder, rulla till en boll eller annan form, doppa i choklad och dekorera hur som helst, efter eget huvud.

Det är verkligen HELT UPP TILL DIG, vilket kan vara både väldigt fritt och roligt eller också väldigt skrämmande, beroende på humör och vana att jobba efter eget huvud. För mig är känslan blandad – jag älskar att experimentera men vågar inte riktigt lita på mina egna idéer fullt ut – det kan ju bli katastrof! Dessutom tycker jag själv inte att jag har något vidare estetiskt anlag, men det är ju något man kan öva upp, om inget annat !

***

Till mina första cake pops någonsin köpte jag (för tidens skull) mjuk pepparkaka, eftersom det är något som verkligen tilltalar mig och inte känns jättevanligt i klubbform. Jag blandade den med phialdelphiaost (som är en av mina bästa vänner!), gjorde bollar av mixen och ställde dessa i kylen i någon timme eller två.

Som nästa steg smälte jag choklad – jag valde mörk eftersom jag tror det passar bäst till kanelen och kardemumman i den mjuka pepparkakan – och rullade bollarna i dem tills de var helt täckta. För att plocka upp dem ur den smälta chokladen utan att kladda ner allt totalt tryckte jag i en halv grillpinne i var och en – jag gjorde inte detta innan eftersom jag då skulle haft svårt för att täcka hela ”bollen” med chokladen. Sedan var det dags att dekorera!

Dock rekommenderar jag att ge dem en liten stund i horisontellt läge att droppa av innan innan de vänds så de hamnar med bollen upp – jag gjorde bara det i några sekunder de första klubborna och det resulterade i att både choklad och strössel droppade av när jag ansåg dem klara = inte så vackert…

Väl täckta med choklad och avrunna gjorde jag det enkelt för mig och doppade dem i en skål (ja, eller kopp) med runt strössel så de blev halvt om halvt täckta. Jag ville se om det fungerade, inte få utlopp för mina mest kreativa fantasier! Stick sedan ner dem i något som klarar att hålla dem upprätta utan att de nuddar vid varandra – som ett glas med socker eller en bit oasis – ställ kallt och avnjut när andan faller på!

För att vara ett första försök blev de väl okej (du kanske kan se att de droppar lite här), men jag måste göra dem ett par gånger till innan jag är ens nära att bli nöjd. De finaste gav jag bort, de absolut tristaste blundade jag när jag åt – de var ju lika goda för det 😉

Kommentera

