Smaktest – keso mellanmål: hasselnöt och blåbär

För ett par veckor sedan gjorde jag slag i saken och införskaffade ett keso mellanmål med cashewnöt och tropisk frukt som jag både tyckte om och recenserade här.

Eftersom den var såpass god att jag absolut kunde tänka mig ett smakprov till blev jag inte så lite glad när mamma kom förbi med den andra av de två smaker som just nu finns till försäljning – keso mellanmål; hasselnöt och blåbär.

Dels tycker jag spontant att det här med blåbär låter väldigt lockande (även om hasselnöt i sig inte tilltalar alltför mycket) och dels slapp jag ju då betala den själv, något som bekant känns väldigt tråkigt då den kostar nästan 20 kronor!

Jag gör det här inlägget aningen kortare än vanligt eftersom det mesta jag skulle kunna skriva om denna produkt redan blivit framfört i ovanstående, länkade inlägg. Så, lång historia kort; keso mellanmål med hasselnöt och blåbär ser ut såhär:

Naturell keso i botten kompletteras med en mix av hackad hasselnöt och torkade bär – mest blåbär men också tranbär – som finns i locket. Dessutom får man med en sked vilket jag anser vara väldigt praktiskt just med sådana här mellanmålsalternativ (vilket favoriten risifrutti INTE har!).

Hasselnöten fungerade verkligen jättebra i den här mixen, tillsammans med bären smakade de inte så skarpt utan mer åt nutellahållet, minus det tillsatta sockret. Bären var också väldigt smakrika och goda, i helhet var mixen faktiskt snäppet bättre än den med cashewnöt, och det var en glad överraskning.

Dock måste jag väga in nackdelarna i betyget. Priset är verkligen en sten i skon för mig, jag kan inte klaga nog mycket på att en paket av denna storlek – innehållande 150 gram keso – kostar lika mycket, eller i alla fall nästan, som ett helt 500gramspaket! Dessutom tänker jag vara mer än lite utav en hycklare här och säga att det inte känns 100% okej att köpa en förpackning med så många komponenter, och så mycket plastdetaljer. Jag vet att jag nyss hyllade skeden och jag håller fast vid att den är jättepraktisk, men jag har aldrig sagt att jag är logisk, bara full av åsikter.

Så jo, jag kanske köper den här igen, den dag jag har lite extra pengar i plånboken. Står jag och väljer mellan kesos mellanmålsversioner blir det nog den här, även om jag inte skulle bli jättebesviken om bara den andra finns kvar på hyllan. Tanken är god, utförandet likaså, men den håller inte hela vägen ut.

Jag ger den välförtjänta 3,5 poäng.

Kommentera

