En gubbig kardemummakaka

I helgen som kommer är det dags för fint främmande hemma hos mina föräldrar, komplett med badtunna, gamla bekanta och många goda minnen. Jag kommer inte att delta då jag, full av förväntan, laddar stort inför eurovision som ska tittas på med goda vänner långt hemifrån! Så för att ändå vara med på ett hörn blev jag erbjuden att baka någonting de kan avnjuta till kaffet – och vem tackar nej till ett tillfälle att baka?

Eftersom festen inte är förrän i helgen var villkoret att det skulle gå att frysas in. Dessutom skulle det vara något lite annorlunda, men ändå något som skulle vara lätt att tycka om. Efter att ha försökt få mamma att själv pynta ett par infrusna cupcakes med frosting bytte jag idé och kom på att jag för ett par dagar sedan sett ett så lockande recept på rabarber- och kardemummakaka på heavenly cupcakes blogg vilket skulle kunna passa perfekt en vårkväll som denna!

Tillsammans med en chokladig moussetårta jag gjort ett par gånger förut och som mina föräldrar är väldigt förtjust i hoppas jag att deras kväll får ett lagom sött avslut 😉

Eftersom det inte är samma sak att baka någonting man inte kan smaka på (om man inte vill lämna ett gapande hål i kakan!) så blev det att jag bakade en extra kardemummakaka att mumsa lite på nu såhär på vårkanten, men i min variant hade jag jordgubbar istället – mest för att rabarberna bara räckte till en.

Det blev också en somrig kombination som absolut är värd ett försök! Allt jag gjorde var att följa receptet på heavenly cupcakes sida och byta ut rabarbern mot samma mängd jordgubbar. Lite mer kardemumma hade jag i också, bara för att jag älskar det, men det är ju upp till var och en 😉

Tag vara på värmen nu!

Kommentera

